Aihe: Media

24
Hel

Verkon napanöyhtää

Selailin vanhoja median verkkosivuja Internetin kirjastosta. Mika Myllylä keikkui otsikoissa, ja lakko piinasi Finnairia myös tasan kymmenen vuotta sitten – ei tosin lentäjien, vaan lennonjohdon.

Kymmenessä vuodessa lehtien verkkosivut ovatkin muuttuneet enemmän kuin itse uutiset. Printtiuutisten naiiveista tiiserikokoelmista on kehittynyt uutistuotannon moottoreita, jotka jauhavat runsaasti myös ajattomampaa hyötytietoa ja viihdettä yhteisöjensä pureskeltavaksi.

Mutta näkyy internetin voima myös uutisaiheissa. Samalla kun verkko imaisee koko maailman sisäänsä, oma maailmamme käpertyy yhä tiiviimmin ruudun ääreen. Päivän uutisista hämmästyttävän moni liittyy suoraan nettiin.

Esimerkiksi brittiprofessori varoittelee, että facebookin käyttö tylsistyttää lasten aivot. Aikuisia kiusaa se, että Gmail tökkii ympäri maailmaa. Hesarin tiedesivuilla esitellään kuinka teollisuushallit ympäri maailmaa muuttuvat palvelinfarmeiksi.

Verkossa levitettävän materiaalin tekijänoikeuksista taistellaan Ruotsissa käytävässä Pirate Bayn oikeudenkäynnissä.

Periaatteessa tekijänoikeuksien suojaamisesta on kyse myös Lex Nokiaksi ristityssä tietosuojalain tiukennuksessa. Tuskin kenellekään on jäänyt epäselväksi, että eniten herättää tunteita työnantajan mahdollisuus päästä työntekijöidensä sähköpostien tunnistetietoihin. Tosin keskustelu on jonkin aikaa sitten livennyt itse laista siihen, kuka painosti valmisteluvaiheessa ja ketä. Hauskaa että tästä löytyy todisteita – mistäpä muualta kuin vanhoista sähköposteista.

 

Kommentit (0)
13
Hel

Hyvä diili

Olivia-lehti nappasi verkkosivustonsa vetonaulaksi yhden Suomen seuratuimmista bloggaajista. Paras aika vuodesta -blogin ”Honey Junky” siirtää supersuositun bloginsa Olivian maaliskuussa avautuvalle uudelle sivustolle.

Hunajainen nimimerkki saa jäädä, mutta kymmenet tuhannet mehiläiset eivät voi olla väärässä. He löytävät takuuvarmasti tiensä Olivian sivustolle Stellan blogiin.

Honey Junky on Suomen Ebba von Sydow. Kun Honey Junky ylisti syksyllä blogissaan Mavalan syksyn uutuussävyä, samainen lakka myytiin parissa päivässä loppuun Helsingistä.

Stella saa jatkossa palkkaa harrastuksestaan ja Olivia vastineeksi 200 000 käyntiä kuukaudessa. Onnittelut molemmille!

 

Kommentit (0)
04
Hel

Väritön 90-luku

Kukapa enää uskoisi, että vielä 90-luvun alkupuolella sanomalehdet olivat pääsääntöisesti mustavalkoisia. En minä ainakaan – ellei Olli-Pekka olisi kaivanut kätköistään laatikkokaupalla vanhoja Ilta-Sanomia ja mapeittain leikkeitä todisteeksi.

Nykäsmatin elämä oli kyllä värikästä jo tuolloin. Muuten lehdissä on nykyiseen verrattuna yllättävän vähän totaalihömppää. Vasta tosi-TV vyörytti turhat julkkikset toden teolla myös painettuun mediaan.

OP on valmistellut mielenkiintoisen luennon puheenaihejournalismista. Topi vastasi esityksen visuaalisesta toteutuksesta – kuten aina. Luennosta pääsevät tänään nauttimaan Metropolian toimittajaopiskelijat.

 

Kommentit (0)
25
Tam

Painettu blogi

Chicagossa ja San Fransiscossa jaellaan tiistaina erikoisia lämpimäisiä. The Printed Blog -julkaisee valittuja blogikirjoituksia ja niiden kommentteja kahdesti päivässä ilmestyvänä ilmaisena kaupunkilehtenä.

Hanke on mainosrahoitteinen ja perustuu paikallisuuteen. Mukaan on näin alkuvaiheessa lupautunut yli 300 bloggaajaa.

Onkohan tässä mitään järkeä?

Aiheesta ovat kirjoittaneet muun muassa The New York Times ja Wired.

P.S.
The Printed Blog -sivuston uutisotsikoissa oli ainakin vielä tänään päiväyksissä väärä vuosiluku. Luulisi, että joku muukin olisi jo asiasta huomauttanut, mutta pistinpä minäkin toimitukselle viestiä. Saa nähdä korjaavatko virheen. Vuoden vanhat uutiset eivät anna sivustosta kovin dynaamista vaikutelmaa.

 

Kommentit (0)
14
Tam

Syntynyt kuluttamaan

Viisivuotias on tarkka vaatteistaan. Paidat, housut tai sukkikset jäävät korin pohjalle käyttämättä, jos ne eivät miellytä. Joitakin voi pitää viikonloppuisin, mutta ei tarhassa kavereiden edessä. Siellä ovat muodissa Hello Kittyn kaltaiset tuotemerkit.

Katsottuani kanadalaisen dokumentin Lasten markkinat (Consuming Kids), ymmärsin, että asiat voisivat olla paljon pahemminkin. Kun lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista poistettiin Yhdysvalloissa viimeisetkin rajoitteet Reaganin kaudella, amerikkalaislasten kulutus pomppasi jyrkkään kasvuun. Vuodesta 1984 lasten kulutus on kymmenkertaistunut 40 miljardiin dollariin.

Viihde on mainontaa ja mainonta viihdettä, tuotemerkkejä tulvii lasten eteen kännykästä, netistä, tietokonepeleistä ja elokuvista. Markkinoinnilta ei voi välttyä edes pyjamajuhlissa. Raadollisimmaan kasvatus on sitä, että ylipainoiset oppilaat kärrätään mainosten ja karkkiautomaattien valtaamista kouluista luokkaretkelle ostoskeskukseen.

Lapsista tulee ”esiteinejä” kuusivuotiaana. Lasten reaktioita tutkitaan tieteelisesti, ja he itse raportoivat toistensa käyttäytymisestä markkinatutkijoille. Lastenpsykiatri Michael Brady vertaa tietoon perustuvaa hyväksikäyttöä pedofiliaan.

Mielikuvitus ja luovuus surkastuvat, kun kaikki on ohjelmoitua ja tuotteistettua. Kaksisuuntaiset mielialahäiriöt, ADHD ja masennus lisääntyvät. Ylipainoa seuraa diabetes ja korkea verenpaine.

Yltiöliberalistisen talouspolitiikan jälkiä korjataan parhaillaan, ja periaatteessa Yhdysvaltain ilmapiiri voisi olla suotuisa myös lapsimarkkinoinnin sääntelyyn. Se voi kuitenkin olla vaikeaa. Lasten kautta vaikutetaan 700 miljardin dollarin eli runsaan 500 miljardin euron vuotuisiin ostopäätöksiin. Lasten terveys tuskin on ensimmäisenä mielessä, kun tätä kulutuvetoista taloutta elvytetään nousuun.

Lapsimarkkinoinnin tekijät sysäävät vastuun vanhemmille. Suosittelen ohjelman katsomista isille, äideille ja alan ammattilaisille. Uusinta tulee lauantaina 17.1. klo 13:05, ja dokumentti löytyy myös Ylen nettisivuilta.

 

Kommentit (0)
01
Tam

Lupauksia

Wallpaperin Graduate Directory 2009 listaa alkaneen vuoden kiinnostavimmat nimet. Sellaiset, jotka julkaisun mukaan saattavat muuttaa maailmamme lopullisesti.

Design-directoryssa on mukana myös kaksi suomalaislupausta.

Hyvää uutta vuotta!

 

Kommentit (0)
16
Jou

Miksi minua sorretaan?

Olen ollut Imagen tilaaja yli kymmenen vuotta. Kestotilaajana maksan vuoden 2009 vuosikerrasta noin 90 euroa. Paitsi, että en aio maksaa.

Lehtimyyjät soittelevat minulle häiriöksi asti (tällä alalla asiasta ei kai saisi valittaa). Aina en jaksa tarjouspuheita kuunnella, mutta eilinen soittaja saa minut toimimaan. Lopetan Imagen tilauksen.

Haluan kyllä ehdottomasti nauttia hyvästä lehdestä myös ensi vuonna. Uutena tilaajana saan sen kuitenkin 60 % alennuksella – vähän päälle 30 euron vuosihintaan. Kaupanpäälle tulee vielä kaksi lahjanumeroa.

Imagen sivulla minulle tarjotaan joululahjatilausta -40 % hintaan. Kaupanpäälle saisin 45 euron hintaisen helmirannekorun.

Minä joudun karenssin välttämiseksi tilaamaan lehden ensi vuodeksi työosoitteeseen. Uudeksi tilaajaksi ei nimittäin pääse, jos lehti on sattunut tulemaan tilausosoitteeseen alle kolme kuukautta sitten. Ei vaikka se olisi tullut eri henkilön nimellä.

Tässä on jotain mätää. Miksi lehtitalot jatkuvasti sortavat vakioasiakkaitaan?

 

Kommentit (0)
18
Mar

Apteekkari uudistuu

Apteekkialan ykkösmedia Apteekkari uudistuu vuoden alussa. Lehti syventyy ilmiöihin, ihmisiin ja uutisten taustoihin, ja Apteekkari.fi seuraa päivittäistä uutisvirtaa entistä tarkemmin. Verkkopalvelu saa tuekseen uutiskirjeen, joka tuo online-uutiset ja kommentit lukijoiden sähköposteihin.

Apteekkarissa korostetaan aikakauslehden vahvuuksia: selkeyttä, visuaalisuutta ja tyylikkyyttä. Tätä täydentää Apteekkari.fi:n nopeus.

”Perustehtävämme ei muutu. Seuraamme lääke- ja apteekkialaa kotimaassa ja ulkomailla ja tarjoamme apteekkareille ja apteekkien henkilökunnalle monipuolista tietoa ammatillisen kehittymisen tueksi”, sanoo päätoimittaja ja Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.

Lehti- ja verkkouudistuksesta sekä uutiskirjeen suunnittelusta vastaa Julkaisuosakeyhtiö Elias. Yhteistyö alkoi keväällä Aptekkariliiton vuosikatsauksesta.

Vuonna 1912 perustettu Suomen apteekkarilehti on Apteekkariliiton jäsenlehti. Apteekkareiden ja apteekkien henkilökunnan lisäksi lukijoita ovat lääke- ja terveydenhuollon viranomaiset. Sitä seurataan aktiivisesti myös lääkeyrityksissä, sairaala-apteekeissa, lääkekeskuksissa ja farmasian koulutusyksiköissä. Lehti ilmestyy kymmenen kertaa vuodessa.

 

Kommentit (0)
06
Mar

Tehokasta sissimarkkinointia

Visitsweden.com järjesti viikko sitten kahdeksalle suomalaiselle muotibloggaajalle ostosreissun Tukholmaan. Matkan pääsponsoreiksi oli saatu laivayhtiö ja tukholmalainen hotelli.

Markkinointitempauksen tuloksia on koko kuluneen viikon voinut ihailla muun muassa täällä, täällä, täällä ja täällä sekä tietenkin vielä täällä, täällä, täällä ja täällä.

Metrikaupalla mainostekstiä, satoja valokuvia, linkkejä Tukholman butiikkeihin, tuotemerkkejä.. ja mikä parasta – kymmeniä tuhansia asiasta kiinnostuneita lukijoita. Näin se toimii.

Lisätty 7.11.2008
Tämän päivän Iltalehdessä näyttää olevan aukeaman juttu aiheesta.
Näin tämä ilosanoma laajenee netistä valtakunnalliseen printtimediaan.

 

Kommentit (0)
03
Mar

Nerot ja verot



Kun varallisuusvero poistettiin, veroluetteloista jäi pois rikkaimman suomalaisen titteli. Se kuului Sanomien suuromistajalle Aatos Erkolle.

Omaisuuden verotusarvot ovat tietysti keinotekoisia, eikä pääomatulokaan ihan kaikkea kerro. Myyntivoitosta voi tehdä hankintameno-olettaman, ja yrittäjällä on mahdollisuus nostaa hieman osinkoja ilman pääomatuloveroa.

Jotain eniten tienanneiden listasta voi kuitenkin päätellä. Erkko ansaitsee vuodesta toiseen suuria pääomatuloja, mutta ei yleensä nouse kärkeen. Edelle menevät omaisuuttaan myyneet yrittäjät. Viime vuoden ykkönen oli Marioffin perustaja Göran Sundholm.

Yli sata patenttia kehittänyt Sundholm arvostaa enemmän keksintöjään kuin niillä ansaittua mammonaa. Varsinaista vaurastumisen nerokkuutta osoittivat kuitenkin pankkiiriliike FIM:n omistajat. He tarttuivat viime vuonna löysään islantilaiseen rahaan, ja ostivat tänä vuonna yrityksensä takaisin huomattavasti vaatimattomammalla summalla.

Tänä vuonna finanssikriisi on laskenut yritysten arvoja, ja hiljentänyt pääomasijoittajat. Yrityskauppojen tyrehtyminen näkyy todennäköisesti jo ensi syksyn veroluetteloissa, mutta viimeistään kahden vuoden päästä. Silloin kotimainen mediamoguli lienee jälleen hyvin lähellä kärkeä.

Hyvä ajoitus oli myös terveydenhuollon bisnesnerolla Pertti Karjalaisella, joka myi frimastaan Medonesta aimo siivun ruotsalaiselle Attendolle ja kuittasi vuoden neljänneksi korkeimmat pääomatulot. Karjalaisen ja kumppani Veli-Matti Riihimäen yhteensä yli 38 miljoonan euron potti tulee julkisuuteen juuri, kun kuntavaalien voittajan Kokoomuksen pitäisi kääriä hihat ja ryhtyä vauhdittamaan yksityisen palvelutuotannon yleistymistä kunnissa.

Vaikka Karjalainen ja kumppanit rahastivat lähinnä tulevaisuuden odotuksia, kauppasumma kuvaa, ettei terveyskeskusten ulkoistamispalvelu voi olla aivan katteetonta toimintaa tänä päivänäkään. Ihme on, jos nuo tulot ohitetaan ilman porua.

 

Kommentit (0)