Apteekkarissa 3/09 käsiteltiin apteekki-nimityksen villiä käyttöä terveystuotteiden verkkokaupassa. Koska Lääkelaitos ja viestintävirasto eivät voi puuttua asiaan, Apteekkariliitto esittää lääkelain muuttamista niin, että vain apteekkarit saisivat kutsua nettipalvelujaan apteekeiksi.
Apteekin asiakas nauttii lakien suojasta ja valvotusta ammattitaidosta. Apteekkariliiton toimitusjohtaja Reijo Kärkkäinen pitää kuluttajan huijaamisena, että verkon luontaistuotekaupat ratsastavat tällä maineella.
Riittääkö yksi sana sekoittamaan ”aikuisviihteen ammattilaisten” potenssivalmisteita myyvät sivustot oikeiden ammattiapteekkien verkkopalveluihin? Ikävä kyllä riittää – ja siitä saavat apteekit syyttää myös itseään.
Apteekkareita on houkuteltu perustamaan verkkoapteekkeja, joiden valikoima on pakostakin samankaltainen kuin luontaistuotekaupoilla. Tyylikin on usein sama: kävijälle tarjotaan kuukauden tuotteita, yliviivattuja hintoja ja listoja suosituimmista artikkeleista. Viimeistelemättömät pakkauskuvat ja harrastelijamainen yleisilme kruunaavat halvan vaikutelman.
Ihmiset arvostavat apteekkien asiantuntemusta. Pari vuotta sitten Taloustutkimuksen tutkimuksessa apteekki nousi lääkärin ohi tärkeimmäksi lääkeneuvonnan antajaksi.
Apteekkien pitäisi vaalia mainettaan myös verkossa, eikä rynnätä sähköiseen liiketoimintaan luontaistuotteet edellä. Ihmepillereiden mainoslauseissa on samaa lääketieteellistä uskottavuutta kuin ihmepohjallisissa, joiden nuhruisia mainoksia on tottunut näkemään Hymyn kaltaisissa julkaisuissa.
Totesin vuosi sitten, että kattava apteekkiverkko hakkaa verkkoapteekin, vaikka netissä saisi myydä oikeitakin lääkkeitä.
Verkkopalveluita pitäisi kehittää tukemaan apteekkien asiantuntijaroolia. Reseptien uusiminen onnistuu kohta sähköisesti, ja voi verkkoasioinnista syntyä joskus pientä kauppaakin. Etusijalla on silti tieto.
Toisin kuin EU, hallitus ei halua lääkeyrityksille mahdollisuutta jakaa lääketietoa kuluttajille. Jos komission esitys kaatuu, tiedottaminen jää alan ammattilaisille.Tämä tilaisuus apteekkien kannattaa hyödyntää.
Yhteistyökin on mahdollista. Kilpailuvirasto ratkaisi äskettäin, että apteekkien mainostilan myyminen lääkeyrityksille ei ole ollut kilpailua rajoittavaa toimintaa. Luulisi että avoin ja eettisesti kestävä yhteistyön muoto löytyy myös tiedon jakamiseen.
Vaikka ei löytyisi, ammattiapteekin on oltava asiantuntija myös verkossa. Investointi informaatiopalveluihin ei tuo pikavoittoja, mutta se on järkevämpää kuin uhrata uskottavuus toimintaan, jonka kaupallinen hyötykin on kyseenalaista.
