Aihe: Typografia

16
Hel

Apollonia sai uuden ilmeen

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia uudisti ilmeensä viime vuoden lopulla. Elias suunnitteli yhdistykselle modernin tunnuksen ja sitä tukevan värimaailman sekä typografian. Myös yhdistyksen lomakkeisto uusittiin.

Apollonia.fi-sivustolle uusi ilme tuotiin päivittämällä kuva- ja värimaailma sekä typografia. Sivuston rakenne ja alusta säilyvät toistaiseksi ennallaan.

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on hammaslääketieteellinen seura, joka perustettiin vuonna 1892. Apollonian jäsenistöön kuuluu yli kuusituhatta hammaslääkäriä ja hammaslääketieteen opiskelijaa. Jäsenkuntaan kuuluu myös kotimaassa ja ulkomailla toimivia kunnia- ja kirjeenvaihtajajäseniä.

Apollonia_tunnus_vaaka_blogiin

 

Kommentit (0)
19
Mar

Syvällä merkistössä

Otin osaa eilen Taikin tiloissa järjestettyyn tapahtumaan ”next(con)text: Seminar on typography and type” . Tilaisuus kokosi Saku Heinäsen luotsaamana yhteen typografian asiantuntijoita puhumaan kirjainmuotoilun ja typografian tilasta tänään ja huomenna. Erityisesti sähköinen lukeminen oli suurennuslasin alla.

Päivän pääpuhujana oli fonttimaestro Gerard Unger, mies mm. Saksan valtion (toisen) virallisen fontin Demoksen takaa. Seniorisuunnittelija esitteli opiskelijoidensa fontteja ja tutki keskiaikaista tekstimassaa iPhone-lukemisen rinnalla. ”Some things never change”, Unger totesi ja osoitti kuinka käsin piirretty kirjainpalsta oli suhteiltaan, kirjain- ja sanaväleiltään jopa paremmin luettavissa kuin modernille näyttölaitteelle muotoiltu tekstimassa. Mies muuten piti iPhonella lukemista varsin miellyttävänä kokemuksena.

Suomalaista kirjainmuotoilua edusti vuoden graafinen suunnittelija Sami Kortemäki Underwarelta. Miehen esitys kävi läpi suunnnittelutoimiston uutuutta”Lizaa”, sekä hulluuden puolelle lipsahtanutta jatkoprojektia modernisoidulle fraktuuralle ”Fakir”: Vai miltä kuulostaa usean vuoden aikana promootiotarkoitukseen mittatilaustyönä kirjoitettu kirja kärsimyksestä, joka painetaan kirjailijan omalla verellä?

Muita siistejä juttuja päivältä oli mm. Peter Bilakin Typotheque-toimiston tuleva pamaus Elementar, dynaaminen kirjainperhe jolla voi generoida juuri tarpeidensa mukaisen fontin lennosta. Kauanko vielä ostamme yksittäisiä fontteja?

 

Kommentit (0)
15
Jou

Kirjasin, sakset ja paperi

Olen viime aikoina tuntenut itseni vähän vanhaksi. Vuosi vuodelta nuoremmiksi käyvien kollegoiden ansiosta näin on päässyt käymään useammin kuin kerran.

Graafinen suunnittelijamme Emmi, 25, ihmetteli miksi Macin Font Bookille on annettu niinkin typerä suomenkielinen nimi kuin kirjasinkirja. Mikä ihmeen kirjasin?

Minusta kirjasinkirja ei ole ollenkaan typerä nimi. Kirjain-sana viittaa aakkosiin, mutta fontti on suomeksi kirjasin – tai no, ainakin melkein. Kirjasin on kirjaimet, numerot ja erikoismerkit sisältävä kirjasinleikkaus. Päivittelin Emmille miten nopeasti kaikki on muuttunut. Vielä kymmenisen vuotta sitten fonteista puhui tuskin kukaan.

Emmin mielestä muutos ei ole ollut ollenkaan nopea. Kymmenen vuotta kun on kuulemma pitkä aika. Siis mitä? Lupasin soittaa hänelle kahdenkymmenen vuoden päästä ja tarkistaa onko mieli muuttunut.

Continue Reading..

 

Kommentit (0)
14
Elo

Vauhdikas fontti

Fonttinikkarit Pierre & Damien ja kilpa-ajaja Stef van Campenhoudt tekevät fontin auton rengasjäljistä. Jäljet pisteytetään tietokoneelle mediataiteilija Zachary Liebermanin luomalla softalla.

Kysymys on tietenkin Toyota iQ:n mainonnasta. Hauskaa ja kekseliästä! Autot eivät minua juurikaan kiinnosta, enkä ollut kuullutkaan Toyota iQ:sta ennen tätä.

Fontin voi ladata täältä: nl.toyota.be/iqfont

 

Kommentit (0)
27
Maa

Samat sanat – uusi alusta


En tiennyt Wordlen olemassaolosta mitään, vaikka näihin sanapilviin törmääkin nykyään siellä täällä. Kiitos Kimmo vinkistä – tää on hauska!

Ylempi pilvi tiivistää blogimme ja alempi uutisosiomme sisällön. Fontti-, väri- ja asemointivaihtoehtoja testatessa vierähtää helposti tovi.

Olemme muuten siirtämässä näitä sanoja uudelle alustalle. Kauan kaavailtu saittiuudistus on siis vihdoin työn alla. Viilaamme sivustomme ulkoasua ja monipuolistamme sisältöä. Myös arkistointiin ja juttujen luokitteluun on luvassa parannusta.

Emme uskalla asettaa projektille tiukkaa deadlinea. Sen kuitenkin lupaan, että sadas blogimerkintämme tehdään WordPressiin. Luet juuri merkintää numero 50.

 

Kommentit (0)
01
Tam

Lupauksia

Wallpaperin Graduate Directory 2009 listaa alkaneen vuoden kiinnostavimmat nimet. Sellaiset, jotka julkaisun mukaan saattavat muuttaa maailmamme lopullisesti.

Design-directoryssa on mukana myös kaksi suomalaislupausta.

Hyvää uutta vuotta!

 

Kommentit (0)
10
Lok

Ameriikan parhaat

Ovat näemmä rapakon takana lukeneet blogiamme. Ylistin viime kuussa New York Magazinen kansia. Nyt samainen lehti kahmaisi huomattavan palkintosaaliin ASMEn (American Society of Magazine Editors) vuoden 2008 parhaat kannet -kilpailussa.

New York Magazine voitti kahdeksasta sarjasta peräti viisi (mm. Vuoden kansi) ja tuli yhdessä sarjassa toiseksi. Way to go!

Itse luin voitoista tänään täältä.

 

Kommentit (0)
24
Syy

Se on kaikkialla

Kuulostaa melko nörtiltä, mutta kävin eilen katsomassa dokumenttifilmin fontista. Nimittäin Helveticasta. Eri ikäpolvien suunnittelijat kehuivat kilvan kuinka hienosti ko. kirjasin on suunniteltu. Ja onhan se.

”Niin hyvin tehty, ettet edes huomaa sitä.
Se on kuin ilmaa. Ja se on kaikkialla.”

Ohjaaja Gary Hustwit on saanut saamarin hyvän sakin haastateltavakseen. Lopullisia totuuksia hyvästä suunnittelusta laukovat muiden muassa New Yorkin metron opasteiden suunnittelija Massimo Vignelli ja mies Dingbatsien takana, Hermann Zapf.

Heistä seuraavaa polvea filmissä edustavat mm. Neville Brody (The Face, Arena) ja Stefan Sagmeister (hörhö). Vastoin ennakko-odotuksiani dokkari on myös hauska. Entisen Linotype-pampun, Mike Parkerin, haltioitunut esitelmä Helvetican muotojen välisestä briljantista limbosta on varsin kreisi.

Helvetican enskari oli jo viime syyskuussa, mutta Suomen kankaille sen toi vasta Rakkautta&Anarkiaa. Vielä näköjään ehtii sunnuntain näytökseen Andorraan.

Elokuvan virallinen kotisivu: www.helveticafilm.com

Alla oleva kuva on kotialbumistani, mutta Berliinin Zoo Stationin komea kilpi oli bongattu myös Helvetica-elokuvaan.

 

Kommentit (0)
10
Syy

Kun kansi toimii..

se vaan toimii. New York Magazinessa näin on päässyt käymään jo niin monta vuotta, että se ei voi olla sattumaa.

Ihailen erityisesti siron logo-fontin ja vahvojen groteskien kansitekstien vuorovaikutusta. Lehti pystyy säilyttämään identiteettinsä ja tunnistettavuutensa, vaikka kannen typografia ja sommittelu vaihtelee numerosta toiseen.

New York Magazinella on myös loistava, monipuolinen nettisivusto. Pakko vinkata kaikille muodista kiinnostuneille (onkohan sellaisia?), että parhaillaan pidettävien New Yorkin muotiviikkojen kaikki näytökset voi katsoa täältä.

Alla tämän vuoden kansia ja lisää kansitaidetta täältä.

 

Kommentit (0)
12
Elo

Uudet käyntikortit

Omien käyntikorttien suunnittelu on vaikeaa. Luonnoksia kyllä syntyy, mutta lopulliseen toteutukseen kortti viedään vasta tosipaikan tullen. Nyt on tosi kyseessä. OP:lla on enää muutama kortti jäljellä enkä halua painattaa uutta satsia nykyisiä liituraitakorttejamme.

Yksinkertaisesta ja pienestä kortistamme on kyllä pidetty, mutta kaipaan jotain myyvempää. Henkilöiden pitäisi myös jotenkin erottua toisistaan. On todella tylsää jakaa tapaamisissa asiakkaalle käteen useampi täysin samanlainen kortti.

Mitä mieltä olette kuvallisista käyntikorteista? Kuva auttaisi ainakin yhdistämään uudet nimet ja kasvot toisiinsa. Käyntikorttikansiota selatessa kuva nousisi hyvin esiin ja muistuttaisi kortin antajasta. Alla myös nykyinen korttimme.

 

Kommentit (5)