Aihe: Asiakas- ja ammattilehdet

29
Tam

Apteekkari uudistui terveysappsien aikaan

Apteekkarilehti on nyt ulkoasultaan ja sisällöltään entistä yhtenäisempi kokonaisuus, joka pyrkii puhuttelemaan kaikkia terveydenhuollon päättäjiä. Lehdestä on riisuttu joitakin lääkehoidon vakiopalstoja ja vastaavasti lisätty sidosryhmiä koskettavia aiheita. Erityisesti visuaalisuutta on mietitty.

Ensimmäisen numeron pääjuttu käsittelee apteekkien uusia terveyspalveluja. Terveydenhuollon muutokset, kuten omahoidon sovellusten kehittyminen ja apteekkien rooli kutistuvien julkisten palvelujen korvaamisessa ovat lehden keskeistä sisältöä.

Itsehoidon teknologista kehitystä seurataan ja testataan tuotepalstalla. Lehti ilmestyy kuusi kertaa vuodessa, ja jokainen numero on teemoitettu. Ensimmäinen teema käsittelee itsehoitoa, seuraavissa keskitytään teknologiaan, astmaan ja allergiaan, diabetekseen, rokottamiseen ja vanhusten jaksamiseen.

Elias on uudistanut lehden edellisen kerran 2009 ja verkkoversion 2012. Apteekkari.fi uudistetaan myöhemmin tänä vuonna. Elias vastaa lehden ulkoasusta, kuvasuunnittelusta ja journalistisesta sparrauksesta.

 

Kommentit (0)
02
Tou

Kevään uudet lehdet

Ennen kuin lehti ehti puuhun, Puu-lehti uudistui kevään kunniaksi. Arkkitehdeille ja suunnittelijoille suunnattu julkaisu on nyt muodoltaan ja ulkoasultaan entistä selkeämpi ja lehtimäisempi. Uusi ilme näkyy jo tunnuksessa. Vuodesta 1980 ilmestynyt Puu esittelee suomalaista puuarkkitehtuuria ja -rakentamista ja edistää puutuotteiden laadukasta käyttöä.

Arvostettua lehteä julkaisee Puuinfo, jonka tehtävänä on luoda kysyntää puutuotteille rakentamisessa ja sisustamisessa. Lehteä päätoimittaa Aalto-yliopiston puurakentamisen professori, arkkitehti Pekka Heikkinen, ja sen ulkoasusta vastaa nykyisin Julkaisuosakeyhtiö Elias.

motio

ELIAKSEN SUUNNITTELEMA ja toimittama asiantuntijalehti on myös masennuksen hoitoa käsittelevä Motio. Nimi tulee latinasta ja tarkoittaa alkua sekä liikettä, mutta viittaa myös motivointiin ja aktivointiin. Ensimmäinen numero kertoo muun muassa sairauden laajoista vaikutuksista ja liikunnan merkityksestä hoidossa: aivoille tekee hyvää lähteä ulos, vaikka päivätansseihin kesken sairausloman. Motiota julkaisee GlaxoSmithKline.

ms

KOLMAS JUURI PAINOSTA tullut uusi lehti on kongressijulkaisu Advances in MS Research. Kuten nimi kertoo, julkaisu käsittelee MS-tautia ja on suunnattu pohjoismaiselle lääkäreille. Julkaisija on Teva, sisällöstä vastaa Idea Engine ja ulkoasusta Elias.

 

Kommentit (0)
01
Hel

Tunnustusta ja palkintoja

Eliaksen suunnittelema Apteekkarin kansi ”Tyrmäävä tohtori” on valittu 20 parhaan joukkoon, josta yleisö voi äänestää suosikkinsa vuoden 2012 aikakauslehden kanneksi. Parhaat kannet löytyvät Aikakausmedian sivuilta, ja äänestysaikaa on koko helmikuu.

Kolmen eniten ääniä saanutta etusivua julkistetaan maaliskuussa, ja voittaja palkitaan Aikakausmedian gaalassa 10. huhtikuuta.

Voittoisa historiikki

jalkaporasta bioaikaan

Palkittu kirja kiinnosti Hammaslääkäripäivillä. Keskellä Olli-Pekka Tiainen ja Aurora-seuran puheenjohtaja Heikki Vuorela. Kuva: Ismo Henttonen

Vuodelle 2012 on jo osunut yksi pääpalkinto. Eliaksen toimittama Hammashoidon historiikki Jalkaporasta bioaikaan toi Hammaslääkäriseura Apollonian vuosittaisen Apollonia-palkinnon teoksen kustantaneelle Aurora-ryhmälle.

Historiallinen voitto

Sopimusta ei jateta

Sopimusta ei jätetä, linjattiin Paasitornissa.

Myös kuluva vuosi on tuonut tunnustusta. SAK:lle suunnitteltu Sopimusta ei jätetä -kampanja sai hyvin huomiota, kun SAK:n Lauri LylyEK:n Jyri Häkämies, liki 500 luottamusmiestä ja lähes koko valtakunnallinen media kokoontuivat tammikuun kihlauksen vuosipäivänä 23.1. Paasitorniin Helsingissä.

Sopimusta ei jateta

Elias suunnitteli kampanjan iskulauseen, tunnuksen ja oheismateriaalit, kuten suuren suosion saaneet rintamerkit, kynät, bannerit ja tilaisuuden projektiot. Paasitornin tilaisuuden avannut Eliaksen tuottama video Luottamus työpaikoilla on kerännyt paljon kiitosta.

 

Kommentit (0)
05
Huh

Mobiili Apteekkari

Apteekkarilehden verkkosivusto, Apteekkari.fi, on nyt luettavissa kätevästi myös älypuhelimilla. Mobiiliversio hyödyntää HTML5-tekniikkaa, jonka ansiosta Apteekkarin uutisten ja blogien seuraaminen toimii sujuvasti mobiiliyhteyksillä.

Sivusto www.apteekkari.fi havaitsee päätelaitteen tyypin ja tarjoaa älypuhelimen käyttäjille vaihtoehdoksi mobiiliversiota. Mobiiliversion suora osoite on m.apteekkari.fi. Seuraavassa kehitysvaiheessa mobiiliversio optimoidaan myös suurinäyttöisille langattomille laitteille, kuten tableteille.

 

Kommentit (0)
25
Tam

Apteekkarilehti täyttää 100 vuotta

Näin Suomen Apteekkariliitto tiedottaa:

Suomen apteekkarilehti, Apteekkari, alkoi ilmestyä tammikuussa 1912 nimellä Finlands Apotekareföreningens Tidskrift – Suomen Apteekkariyhdistyksen Aikakauslehti. Lehti oli pitkään vain apteekkareille suunnattu ammatti- ja järjestölehti. Vasta viime vuosikymmeninä lehden lukijakunta on laajentunut apteekkien henkilöstöön ja alan toimijoihin. Nykyisin Apteekkarin kohderyhminä ovat myös apteekkialan päättäjät, päätösten valmistelijat ja media.

Apteekkari tavoittaa kaikki Suomen liki 600 apteekkaria ja heidän lisäkseen melkein kaikki (97 %) apteekkiproviisorit ja valtaosan (82 %) apteekkien farmaseuteista.

Nykyinen Apteekkari kertoo lääke- ja apteekkialan uutiset, tekee omia selvityksiä ja henkilökuvia sekä julkaisee apteekkityötä ja apteekkihenkilöstön ammattitaitoa kehittäviä tutkimuksia ja kirjoituksia. Lehdessä julkaistaan myös kolumneja, mielipiteitä ja vieraskyniä, ja keskustellaan ammatillisista asioista.

Kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvää Apteekkaria täydentää kaikille avoin verkkolehti Apteekkari.fi ja sen viikoittainen uutiskirje. Vuodesta 2005 asti tilaajille on tarjottu sähköistä näköislehteä, joka toimii myös sähköisenä arkistona. Juhlavuoden kunniaksi avoin verkkopalvelu uudistuu ja laajenee.

Lehden 100-vuotisjuhlanumero (80 s.) ilmestyy perjantaina 27. tammikuuta. Se käsittelee mm. uusia biologisia lääkkeitä ja lääkepatentteja. Lehti selvitti, mitkä lääkkeet menettävät lähivuosina patenttisuojansa ja tulevat lääkevaihdon piiriin. Lehti kertoo myös uutisen, joka voi ravistella Suomen apteekkikenttää.

Lehden 100-vuotisjuhlavastaanotto kutsuvieraille järjestetään Suomen Apteekkariliitossa torstaina 26. tammikuuta.

Apteekkaria kustantaa ja toimittaa PharmaPress Oy ja se tuotetaan yhteistyössä Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen kanssa.

Lisätietoja

Erkki Kostiainen, päätoimittaja, puh. 050 566 8188

 

Kommentit (0)
29
Huh

Tyttö ja testimenestys

TM Rakennusmaailman tutkimusnumeron (3/11) huomatuin ilmoitus oli jälleen Eliaksen suunnittelema Panasonic-ilmalämpöpumppujen mainos. Ilmoituksen huomasi peräti 77 prosenttia lukijoista eli yli 120.000 lukijaa. Parannusta edellisestä kerrasta tuli pari prosenttiyksikköä.

Lämmin vastaanotto herätti myös lämpöisiä ajatuksia, kuten eräs vastaanottaja kiteytti. Myönteiset tuntemukset nousivat toimialan keskiarvon yläpuolelle. Ilmoitusta kehuttiin selkeäksi ja hyvännäköiseksi, mihin taisi vaikuttaa myös lukijaa puhutteleva ”nätti tyttö”.

”Lukemalla tämän sai heti käsityksen tästä tuotteesta”, totesi yksi vastaaja. Monille Panasonicin laatu ja sen ansaitsemat TM-tähdet olivat kuitenkin jo ennestään tuttuja. Vahva brändi, testimenestys ja kaunis nainen vetotavat tekniikkalehden lukijaan.

*Lähde: IRO Research / Mainosmittari

Lisää aiheesta:

Lehden huomatuin ilmoitus

 

Kommentit (0)
23
Maa

Asiakaslehtiä ajan hermolla

Yrityksiä syytetään usein hitaiksi viestijiksi, ja varsinkin asiakasmediaa pidetään jäykkänä kanavana. Toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy.

Hattulalainen Hannu Kaskela esittelee aurinkokeräimiään Kaukomarkkinoiden esitteessä, joka käsittelee muun muassa ensi vuonna muutuvia energiamääräyksiä. Kun Japanissa järisi, Hannu ilmestyi aurinkotaloineen asiakaslehti Kaukosanomien verkkoversioon pohtimaan ydinturmaa, ydinvoiman turvallisuutta ja aurinkoenergian mahdollisuuksia.

Hannu tulee esiintymän myös painetussa Kaukosanomissa ja hyvin todennäköisesti muissakin kanavissa.

Pari päivää sitten ilmestyneessä Aikakauskirja Duodecimin eturauhasteemassa professorit Teuvo Tammela ja Vesa Kajata väittelevät PSA-seulontojen hyödyllisyydestä. Arvostetun lääketieteellisen julkaisun Napit vastakkain -asetelmassa on jotain tuttua.

Aivan – nämä miehethän väittelivät samasta aiheesta naamat vastakkain jo puolitoista vuotta sitten GSK:n Pros’data-lehdessä.

Aikaisemmin sivuillamme:

Journalismi puree
Kauppalehti kiinnostui

 

Kommentit (0)
07
Jou

Elias tekemään Apteekkarilehteä

Apteekkarilehden taitto siirtyy vuodenvaihteessa kokonaan Julkaisuosakeyhtiö Eliakseen. Yhteistyö sisältää myös journalistista sparrausta, lehden suunnittelua ja yleistä kehittämistä. Apteekkarin toimitus pysyy Apteekkariliitossa.

”Tämä on meille merkittävä osaulkoistus, joka mahdollistaa lehden edelleen kehittämisen vaativalle lukijakunnalle. Valinnassa painoi Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen journalistinen ja graafinen osaaminen sekä hyvin sujunut yhteistyö”, perustelee Apteekkarilehden päätoimittaja, Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.

Julkaisuosakeyhtiö Elias uudisti lehden ilmeen ja rakenteen kaksi vuotta sitten ja suunnitteli samalla lehden verkkosivut (Apteekkari.fi) sekä niihin liittyvän uutiskirjeen. Viime kesästä asti Elias on taittanut lehden pääjutun ja kannen.

Vuonna 1912 perustettu Suomen apteekkarilehti (Apteekkari) ilmestyy kymmenen kertaa vuodessa. Apteekkariliiton jäsenlehteä seurataan laajasti myös lääkeyrityksissä, sairaala-apteekeissa, lääkekeskuksissa ja farmasian koulutusyksiköissä. Lisäksi lukijoita ovat lääke- ja terveydenhuollon viranomaiset ja päättäjät.

Apteekkariliitto ja Elias ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2008 asti. Elias on vastannut muun muassa liiton vuosikatsauksista.

Lisätietoa

Viestintäjohtaja Erkki Kostiainen,
Apteekkariliitto, puh. 050 566 8188

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Tiainen,
Julkaisuosakeyhtiö Elias, puh. 040 507 4754

 

Kommentit (0)
15
Lok

Kaukosanomat uudistui

Kaukomarkkinoiden asiakaslehti Kaukosanomat sekä sen verkkoversio kaukosanomat.fi uudistuivat. Julkaisu muuttui erikoisalojen teemalehdestä koko monialayrityksen asiakaslehdeksi.

Tämä näkyy ulkoasussa sekä rakenteessa. Sapluunaleikkauksista ja maastopuvun ruskeista sävyistä on siirrytty kevyempään ilmeeseen. Päivitimme julkaisun typografian sanomalehtimäisemmäksi ja veimme värimaailman lähemmäs yrityksen omaa värimaailmaa.

Etusivu varattiin vinkeille, ja pääkirjoitus siirtyi kakkossivulle. Ulkopuolisen asiantuntijan haastattelu Kaukoviisas sijoitettiin loppuosaan, jonne rakennettiin myös uutispalsta Kaukokirjoitin tuomaan rytmiä ja joustavuutta lehteen.

”Uusi ilme on entistä raikkaampi ja modernimpi. Lehti on saanut paljon hyvää palautetta talon sisältä ja asiakkailta”, kertoo Dataosaston päällikkö Kyösti Ollila Kaukomarkkinoista.

Printtilehden muoto muuttui amerikkalaismallisesta kapeasta ja korkeasta tabloidista yleisempään 280×400 -kokoon. Vielä suurempi muutos tehtiin lehden verkkosivuille.

Uutiskirjeiden teemoihin ja numeroihin perustunut jaottelu poistui verkosta, ja jutut ryhmiteltiin ilmestymisjärjestyksessä osastoihin ”energia”, ”turvallisuus”, ”tehokkuus” ja ”kaukoviisas”.

Lue myös:

Kauppalehti kiinnostui
Journalismi puree
Kaukomarkkinoille lehti ja uutiskirje

 

Kommentit (0)
11
Lok

Kansi tehosi

Puhuin pari viikkoa sitten Libriksen lehtiseminaarissa journalisimin mahdollisuuksista asiakas- ja järjestölehdissä. Korostin otsikoinnin ja näkökulman merkitystä, ja esittelin muutaman esimerkin siitä kuinka ammattilehden sisällöllä rikotaan valtakunnallinen uutiskynnys ja saadaan asialle lisää huomiota.

Uusi kouluesimerkki tästä löytyy tämän päivän Hesarin taloussivulta (B5). Otsikko ”Lapsi maksaa työnantajalle 12 000 euroa” on poimittu suoraan tekemästämme Apteekkarilehden kannesta. Itse asiassa juttu on kuvitettukin kannen revinnäisellä.

”Jokainen vauva maksaa apteekille noin 12 000 euroa”, kertoo Apteekkarilehden tuoreimman numeron kansi. Raskaana olevan äidin pullistuneen mahan päälle on pingotettu teksti ”Pakko venyä”, kirjoittaa päivän Helsingin Sanomat.

Maan suurin ja arvostetuin päivälehti nosti kuuden palstan uutisellaan esiin, että perhevapaat kuormittavat apteekkeja, ja ne haluaisivat jakaa kustannuksia miesvaltaisten alojen kanssa.

Apteekkari_10_10

Aikaisemmin sivuillamme:

Journalismi puree
Kauppalehti kiinnostui

 

Kommentit (0)