Aihe: Koulutus

19
Mar

Syvällä merkistössä

Otin osaa eilen Taikin tiloissa järjestettyyn tapahtumaan ”next(con)text: Seminar on typography and type” . Tilaisuus kokosi Saku Heinäsen luotsaamana yhteen typografian asiantuntijoita puhumaan kirjainmuotoilun ja typografian tilasta tänään ja huomenna. Erityisesti sähköinen lukeminen oli suurennuslasin alla.

Päivän pääpuhujana oli fonttimaestro Gerard Unger, mies mm. Saksan valtion (toisen) virallisen fontin Demoksen takaa. Seniorisuunnittelija esitteli opiskelijoidensa fontteja ja tutki keskiaikaista tekstimassaa iPhone-lukemisen rinnalla. ”Some things never change”, Unger totesi ja osoitti kuinka käsin piirretty kirjainpalsta oli suhteiltaan, kirjain- ja sanaväleiltään jopa paremmin luettavissa kuin modernille näyttölaitteelle muotoiltu tekstimassa. Mies muuten piti iPhonella lukemista varsin miellyttävänä kokemuksena.

Suomalaista kirjainmuotoilua edusti vuoden graafinen suunnittelija Sami Kortemäki Underwarelta. Miehen esitys kävi läpi suunnnittelutoimiston uutuutta”Lizaa”, sekä hulluuden puolelle lipsahtanutta jatkoprojektia modernisoidulle fraktuuralle ”Fakir”: Vai miltä kuulostaa usean vuoden aikana promootiotarkoitukseen mittatilaustyönä kirjoitettu kirja kärsimyksestä, joka painetaan kirjailijan omalla verellä?

Muita siistejä juttuja päivältä oli mm. Peter Bilakin Typotheque-toimiston tuleva pamaus Elementar, dynaaminen kirjainperhe jolla voi generoida juuri tarpeidensa mukaisen fontin lennosta. Kauanko vielä ostamme yksittäisiä fontteja?

 

Kommentit (0)
22
Kes

Nyt kaikki muuttuu. Taas.

Applen iPhone 4:n mainosslogan osuu naulan kantaan. Ironia lienee kuitenkin tahatonta. Teknologisia innovaatioita tuodaan markkinoille hengästyttävällä vauhdilla. Vimpaimien lanseeraus on tuskin päättynyt, kun niitä jo laivataan purettaviksi Kiinaan. Juuri nyt et ole mitään ilman uutta iPhone 4:sta tai vastaavaa aasialaista androidia.

Applen uutta lippulaivaa iPadia ei vielä edes saa Suomesta, kun Aalto-yliopiston tutkija Petteri Vainikka jo ennustaa sen hautajaisia. Vuoden päästä markkinat kuulemma täyttyvät kiinalaisista ja korealaisista tableteista, jotka päivittävät iPadin mennen tullen. Julkaisijoiden bisnes kun ei toimi AppStoren ekosysteemissä.

Pohdimme perjantaina Bolder Helsingin järjestämässä Maggieflow-seminaarissa tablettien vaikutusta lehtibisnekseen. Vainikan ja muiden seminaarin luennoitsijoiden mielenkiintoiset esitykset sekä iltapäivän työpajojen satoa (muistiinpanoja tajunnanvirrasta) julkaistaneen lähipäivinä Maggieflown sivustolla. Vaikka meillä ei lasipalloa ollutkaan, näimme tulevaisuudessa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Ideoiden pallottelu tuttujen ja tuntemattomien kollegoiden kanssa oli antoisaa.

On mielenkiintoista nähdä kuinka elämämme muuttuu. Taas. On vielä mielenkiintoisempaa olla aktiivisesti mukana muutoksessa. Vaikuttaa siihen suunnittelijana, yrittäjänä, kuluttajana ja vanhempana.

Miltäköhän tämän hetken visiomme vaikuttavat kymmenen vuoden päästä? Jälkiviisaan on helppo hymyillä vaikkapa Newsweek-lehden internet-hypeä kritisoivalle artikkelille vuodelta 1995: ”The internet? Bah!”

Eikä teknologisen ja sosiaalisen murroksen ennustaminen ole mennyt ihan nappiin aina muiltakaan:

”I think there is a world market for maybe five computers.”
Thomas Watson, IBM:n johtaja, 1943.

”Computers in the future may weigh no more than 1,5 tons.”
Popular Mechanics -lehti, 1949.

”There is no reason for any idividual to have a computer in their home.”
Ken Olson, President of DEC, World Future Society Convention, 1977.

”You aren’t going to turn passive consumers into active trollers on the Internet.”
Stephen Weiswasser, senior VP, ABC television, 1989.

”Painettu lehti ei koskaan kuole.”
Yleinen mielipide, 2010.

Jotkut asiat eivät muutu. Koskaan.

Heinäkuun vietämme Kainuussa. Ympärillämme levittäytyvä vaarainen järvimaisema on saanut muotonsa jo lähestulkoon 10 000 vuotta sitten. Elämässä, jossa kaikki muuttuu koko ajan, se kuulostaa ikuisuudelta. Luonnon ekosysteemissä se on lyhyt aika.

Nukumme yömme sata vuotta vanhassa riihessä. Rakastan sen tummaksi patinoituneita vanhoja hirsiä ja huopakaton pehmeää ropinaa sateella.

Iltasaduksi luen lapsille vanhoja Melukylän lapsia, Eemeliä ja Peppi Pitkätossua. Kirjat käymme lainaamassa Ristijärven kunnan pienestä kirjastosta. iPadilla ei ole aittaan mitään asiaa. Sähköinen näyttö ei korvaa vanhan kirjan tuoksua ja kellastuneiden, hiirenkorvalle luettujen sivujen kahinaa. En halua pilata tunnelmaa edes uudella valaisimella. 70-luvun seinälampun keltaisessa valokeilassa lukunautinto on täydellinen.

Vedet kannetaan järvestä ja lämmitetään puilla, tiskit tiskataan käsin, letut paistetaan nuotiolla… Sellaista on elämä. Heinäkuussa.

 

Kommentit (1)
22
Huh

Viisi viikkoa Eliaksessa

Työharjoittelijamme Julia on tänään ratkonut Topin laatimia Photoshop-pähkinöitä.

Kuluneen viikon Eliaksessa on hämmästellyt graafisen suunnittelijan ammatista uneksiva kansanopistolainen. Aloitin syksyllä lukion päätyttyä opinnot HEO Mediapajassa, ja nyt Elias antoi minulle mahdollisuuden nähdä millaista työelämä alan parissa todella onkaan. Vietän siis täällä viiden viikon mittaisen työharjoittelujakson.

Opittavaa minulla on vielä yllin kyllin, ja pyrinkin nyt ottamaan tästä tilaisuudesta mahdollisimman paljon irti. Kokemuksen puutteesta huolimatta toivon, että minullakin voisi olla ainakin jotain annettavaa myös Eliakselle. Tulevaisuudessa opintoni jatkuvat toivon mukaan myös korkeakoulutasolla. Ennakkotehtävät ensi syksyä varten on palautettu, ja voin vain jännityksellä odotella tulevaa.

 

Kommentit (1)
11
Maa

Kattava tutkimus verkkolehdistä

Columbia Journalism Review julkaisi viime viikolla tutkimusraportin aikakauslehtien nettiversioista. Tutkimuksessa perehdyttiin 665 amerikkalaisen kuluttajalehden verkkojulkaisuun.

Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa parhaat ja huonoimmat toimitukselliset käytännöt, selkeyttää uuden median journalistiset standardit, ohjata toimituksia ja media-yhtiöitä tulokselliseen bisnesmalliin, ja jälleenohjata varoja demokratiaa vahvistavaan uutistuotantoon

Tutkimuksen voi ladata tai lukea kokonaisuudessaan täällä.

Budjetointi ja verkon tuottavuus
CJR-budjettigraafi
Median vahtikoira

Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä CJR on Columbian Yliopiston journalismin laitoksen vuonna 1961 perustama julkaisu. ”Median vahtikoira ja ystävä” raportoi, analysoi, kritisoi ja kommentoi. Sen ylevä tavoite on luoda ja vaalia korkeita journalistisia standardeja kautta maailman. Lehden voi tilata Suomeen vaivaiseen 28 dollarin vuosihintaan (20 euroa).

Columbia University Graduate School of Journalism on alan arvostetuimpia opinahjoja maailmassa. Se myöntää lukuisia journalismi- ja kirjallisuuspalkintoja muun muassa sen kaikkein tunnetuimman ja arvostetuimman – huhtikuussa jaettavan Pulitzerin.

OP Columbian portilla

LÄHEMPÄNÄ PULITZERIA KUIN KOSKAAN. Asuimme helmikuisella New Yorkin matkallamme kymmenen päivää Columbian yliopiston kirjallisuuden professorin virka-asunnossa aivan journalismin laitoksen vastapäätä, toisella puolella Broadwayta.

 

Kommentit (0)
31
Maa

Sinulle on roskia


”Miten viestimme edustamastamme yrityksestä”, kysyy Helsingin seudun kauppakamarin lähettämä sähköpostiviesti, joka markkinoi Tuija Piepposen viestinnän intensiivi-iltapäivää. Ehkä koulutus onkin ”tulosten ja yhteistyön kannalta tuiki tärkeää”, mutta samankaltaisia viestejä tulee samasta osoitteesta kovin usein.

Laskin että Kauppakamari on lähestynyt minua kuukauden aikana 15 kertaa sähköpostitse — yleensä myydäkseen kirjoja tai koulutusta. Pari kertaa kyseessä on ollut maksuton tilaisuus, tosin niistäkin toisessa markkinoitiin maksullisia palveluja. Kauppakamaria ei pidetä spämmääjänä, mutta ehkä edunvalvojalta voisi odottaa näinä aikoina muutakin kuin kaupallista aktiivisuutta.

Taantuma on innostanut yritykset käyttämään sähköisiä uutiskirjeitä. Tarjolla on paljon halpoja ja myös halvan näköisiä html-kirjeitä, joita on edullista syytää asiakkaiden sähköposteihin.

Kun amatöörimäiseen ilmeeseen yhdistetään tökerö viesti ja harkitsematon postitus, on vahinko valmis. Sähköinen uutiskirje on parhaimmillaan erinomaisen tehokas ja nopea väline, mutta väärinkäytettynä vain kiusallista häirintää.

VIISI VINKKIÄ

Ennen kuin joku tarjoaa sähköpostimarkkinoinnin intensiivikurssia edulliseen jäsenhintaan, tässä viisi vinkkiä ihan ilmaiseksi:

1) Jos nimität sähköistä suorapostitustasi uutiskirjeeksi, lupaukselle pitäisi löytyä myös katetta. Herätä mielenkiinto ja tarjoa lukijalle jokin uusi näkemys, tutkimustulos, tekemäsi merkittävä kauppa tai tuotejulkistus. Ei se ole uutinen, että nyt on taantuma ja sinä luukutat sadatta kertaa alennusmyynnistäsi.

2) Uutiskirjeen ilme on osa viestiä. Tylsä tai kömpelö ulkoasu syö uskottavuutta tuotteiltasi ja palveluiltasi. Kuva on tärkeä elementti kirjeessäkin.

3) Uutiskirje johdattaa lukijan verkkosivuillesi. Kun ne ovat kunnossa, asiakas voi kiinnostua muustakin kuin kirjeen sisällöstä.

4) Yhdistysten jäsenet ja vakiintuneet käyttäjäyhteisöt ovat tavallista vastaanottavaisempia kohderyhmiä. Säilytä luottamus ja pidä rima korkealla.

5) Pidä huoli, että uutiskirjeen peruutus -toiminto toimii. Jos tarpeeksi moni turhautunut vastaanottaja merkitsee kirjeen roskapostiksi, koko palvelimesi voi joutua roskapostilistalle.

     

    Kommentit (0)
    04
    Hel

    Väritön 90-luku

    Kukapa enää uskoisi, että vielä 90-luvun alkupuolella sanomalehdet olivat pääsääntöisesti mustavalkoisia. En minä ainakaan – ellei Olli-Pekka olisi kaivanut kätköistään laatikkokaupalla vanhoja Ilta-Sanomia ja mapeittain leikkeitä todisteeksi.

    Nykäsmatin elämä oli kyllä värikästä jo tuolloin. Muuten lehdissä on nykyiseen verrattuna yllättävän vähän totaalihömppää. Vasta tosi-TV vyörytti turhat julkkikset toden teolla myös painettuun mediaan.

    OP on valmistellut mielenkiintoisen luennon puheenaihejournalismista. Topi vastasi esityksen visuaalisesta toteutuksesta – kuten aina. Luennosta pääsevät tänään nauttimaan Metropolian toimittajaopiskelijat.

     

    Kommentit (0)
    07
    Elo

    Elonkorjuu alkoi

    Ensimmäinen kesäloman jälkeinen työviikko on sujunut vauhdikkaasti. Keskiviikkona vietimme onnistuneen ”kick off” -päivän uuden asiakkaamme kanssa (toistaiseksi en voi paljastaa yrityksen nimeä). Tänään tapasimme Hammaslääkärilehden toimituskunnan palaute- ja koulutustilaisuudessa.

    Aloitimme Hammaslääkärilehden uudistustyön vuosi sitten. Syksyllä työstimme uutta konseptia ja annoimme liitolle journalistista koulutusta. Ensimmäinen uudistettu lehti ilmestyi tammikuussa 2008. Taittokoulutusta jatkoimme kolmen ensimmäisen numeron ajan. Liitto on nyt tehnyt kahdeksan uuden konseptin mukaista lehteä ja saanut runsaasti positiivista palautetta uudistuksesta. Kiitosta on tullut niin lukijoilta kuin pohjoismaisten sisarlehtien toimituksiltakin.

    Päällimmäinen fiilis molemmista tämän viikon tilaisuuksista on tunne kumppanuudesta. On mukavaa työstää lehtiä yhdessä. Emme ole asiakkaalle vain kasvoton alihankkija tai estradilta ohjeita jakeleva asiantuntija. Näin sen pitääkin olla.

    Eliaksesta on vuodessa kehittynyt uskottava ja varteenotettava haastaja asiakaslehtikentälle. Odotamme innolla ja jännityksellä syksyn tarjouskilpailuja.

     

    Kommentit (0)
    04
    Maa

    Hammaslääkärilehti uudistui

    Suomen Hammaslääkärilehti uudisti ilmeensä ja rakenteensa vuoden alussa. Hammaslääkärien ykkösjulkaisu on nyt entistä selkeämpi ja lukijaystävällisempi.

    Uutiset nostettiin lehden alkuun, tiede sai omat sivut ja lehden loppuosa varattiin ihmisille. Kuvapintaa lisättiin kaikissa osissa. Entistä suorempi ja aikakauslehtimäisempi linja on ollut mieluisa uudistus lukijoille.

    Erityistä kiitosta on saanut Ihmiset-osan avaava Oma paikka –palsta, joka kertoo tavallisista hammaslääkäreistä ja heidän harrastuksistaan. Yksi uudistuksen tavoitteista olikin ammatti-identiteetin ja yhteisöllisyyden lisääminen.

    Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen tekemään uudistukseen sisältyi myös journalistista koulutusta.

    Hammaslääkärilehteä julkaisee Suomen Hammaslääkäriliitto, ja sen päätoimittaja on Matti Pöyry. Vuonna 1954 perustettu lehti ilmestyy tänä vuonna 16 kertaa.

    Kuva

    • Kannen suunnittelun lähtökohtana oli ilmoitustila. Teemanumerossa ilmoitus sijoitettiin lisäkanteen. Uudistuksessa lehti sai selkeät, lukijoita ja tekijöitä palvelevat osiot.

     

    Kommentit (0)
    13
    Mar

    Koulutus innosti Lääkärilehteä uudistumaan

    Koulutus- ja konsultointiohjelma innosti Suomen Lääkärilehteä journalistisiin uudistuksiin. Keväällä alkaneessa projektissa kannustettiin toimitusta pohtimaan työtapojaan kriittisesti ja miettimään kuinka lehteä voisi kehittää entistä yhteisöllisemmäksi ja koskettavammaksi.

    Ajankohtaisosioon keskittynyt koulutus oli hyvin käytännönläheinen. Kokoontumisissa tarkasteltiin viime numeroita, ja mietittiin miten lehteä voi jäntevöittää kaivamalla alan tietotulvasta lääkäriä kiinnostavia puheenaiheita.

    Sessioissa käsiteltiin lehden pääjuttua, uutiskärkeä, otsikointia, kuvajournalisimia sekä lukijaa palvelevien journalististen ja graafisten elementtien hyödyntämistä. Loppuraportti antoi vihjeitä myös toimituksen resurssien sekä lehden ja verkkopalvelun kehittämiseen.

    ”Olemme olleet hyvin tyytyväisiä. Joitakin esitettyjä uudistuksia on jo toteutettu”, sanoo lääketieteellinen päätoimittaja Päivi Hietanen.

     

    Kommentit (0)