Otin osaa eilen Taikin tiloissa järjestettyyn tapahtumaan ”next(con)text: Seminar on typography and type” . Tilaisuus kokosi Saku Heinäsen luotsaamana yhteen typografian asiantuntijoita puhumaan kirjainmuotoilun ja typografian tilasta tänään ja huomenna. Erityisesti sähköinen lukeminen oli suurennuslasin alla.
Päivän pääpuhujana oli fonttimaestro Gerard Unger, mies mm. Saksan valtion (toisen) virallisen fontin Demoksen takaa. Seniorisuunnittelija esitteli opiskelijoidensa fontteja ja tutki keskiaikaista tekstimassaa iPhone-lukemisen rinnalla. ”Some things never change”, Unger totesi ja osoitti kuinka käsin piirretty kirjainpalsta oli suhteiltaan, kirjain- ja sanaväleiltään jopa paremmin luettavissa kuin modernille näyttölaitteelle muotoiltu tekstimassa. Mies muuten piti iPhonella lukemista varsin miellyttävänä kokemuksena.
Suomalaista kirjainmuotoilua edusti vuoden graafinen suunnittelija Sami Kortemäki Underwarelta. Miehen esitys kävi läpi suunnnittelutoimiston uutuutta”Lizaa”, sekä hulluuden puolelle lipsahtanutta jatkoprojektia modernisoidulle fraktuuralle ”Fakir”: Vai miltä kuulostaa usean vuoden aikana promootiotarkoitukseen mittatilaustyönä kirjoitettu kirja kärsimyksestä, joka painetaan kirjailijan omalla verellä?
Muita siistejä juttuja päivältä oli mm. Peter Bilakin Typotheque-toimiston tuleva pamaus Elementar, dynaaminen kirjainperhe jolla voi generoida juuri tarpeidensa mukaisen fontin lennosta. Kauanko vielä ostamme yksittäisiä fontteja?
