Mitähän ylioppilas tuumaisi apteekin lahjakortista, jolla saisi Buranat ja vitamiiniporeet seuraavaa päivää varten?
Saksassa tätä voisi testata. Tuhannet saksalaiset ovat klikanneet Grouponin tarjouskuponkeja ja ostaneet lääkkeitä alle puoleen hintaan. Esimerkiksi Düsseldorfissa on saanut 25 euron arvosta muun muassa Aspirinia, Bepanthenia ja Orthomolin lisäravinteita 9,90 euroon.
Suomessa Apteekki Elixir on myynyt Grouponin kupongeilla kotimaista 40 euron kosmetiikkasarjaa 18 euroon.
Periaatteena on, että tarjous on ainutkertainen ja rajattu, ja alennusta annetaan vähintään 50 prosenttia. Eksotiikka tai pieni hulluus ovat eduksi.
Itselleen voi ostaa yhden tuotteen tai palvelun, mutta lahjaksi useita. Sähköpostissa ja yhteisöpalveluissa leviäviin tarjouksiin on helppo tarttua. Talouslehti Forbesin kansikuvapoika, Grouponin perustaja Andrew Mason, vetää maailman nopeimmin kasvavaa yritystä, joka saa päivässä miljoona uutta uutiskirjeen tilaajaa.
KANSIKUVIA EI TARVITTU, kun apteekin verkkopalvelua koskeva määräys tuli voimaan toukokuussa. Kahdeksan apteekkia oli silloin avannut virallisen verkkokaupan.
Verkossa voi periaatteessa hankkia uusia asiakkaita mistä päin maata tahansa. Käytännössä verkkoapteekki on usein piilossa vanhoiltakin asiakkailta.
Kahdeksasta verkkokaupasta vain Yliopiston Apteekin verkkotunnus vastaa apteekin nimeä. Tosin eiväthän ihmiset aina tunne nimeä, vaan puhuvat torin tai keskustan apteekista. Reitille sopivassa apteekissa poiketaan, kun tarve vaatii.
Etsitään siis tarpeen eli tuotteen mukaan. Google antaa kaikilla tunnetuilla tuotemerkeillä valtavasti sivuja, mutta ei ohjaa verkkoapteekkeihin. Sama koskee yleisnimiä, kuten särkylääke ja allergialääke.
”Verkkoapteekki” ja ”apteekin verkkokauppa” tuottavat hieman paremman tuloksen, mutta entäs kun verkkoapteekkeja on yli sata?
VERKKO PAKOTTAA apteekit markkinoimaan. Apteekkarin viime numero osoitti, että hyvät liikepaikat eivät ole ikuisia. Netissä taistelu huomiosta on jatkuvaa.
Toisaalta terveyspalvelut kiinnostavat, sillä kupongeilla on houkuteltu ihmisiä menestyksekkäästi rasvanpoistoon ja hammastarkastuksiin. Kuponki on parhaimmillaan, kun se täyttää hiljaisia hetkiä. Alennuksen huumassa asiakkaat käyttävät lopulta tavallista enemmän rahaa.
Itse tarjous on silkkaa markkinointia, sillä diilin välittäjä ottaa alennetusta hinnasta puolet. Tehoa lisää se, että asiakkaat saavat bonusta suositellessaan tarjousta kavereilleen.
Viranomaiset suhtautuvat nihkeästi terveyspalvelujen kysyntää luoviin heräteostoksiin, eikä markkinointitapa sovi suureen osaan apteekkituotteista. Verkossa täytyy olla kekseliäs ja erottautua.
Apteekki ja vihreä risti ovat kovia brändejä kivijalassa, mutta tiedon valtatiellä niistä näkyvät vain kirkkaimmat.
