Jos olette luulleet, että tabletti tarkoittaa nieltävää lääkepuristetta tai kattausalustaa, niin kurkistakaapa kännykkä- ja tietokonemaailmaan. Näissä piireissä sanaan on ladattu uusi merkitys ja paljon toivoa.
Kyseessä on eräänlainen kännykän ja kannettavan tietokoneen risteytys. Kosketusnäyttöinen laite ei tarvitse näppäimistöä, läppää, eikä mokkulaa. Desinfioitavia malleja on myyty terveydenhuoltoonkin.
Kuluttajamarkkinoilla säpinä alkoi tänä keväänä, kun Apple toi huhtikuussa myyntiin kohutun iPadinsa. Laitetta varattiin kymmeniä tuhansia ennakkoon, ja miljoona kappaletta meni vajaassa kuukaudessa.
Koska iPad tulee Suomeen aikaisintaan syksyllä, me lehtien tekijät olemme hankkineet niitä Yhdysvalloista.
Kova kysyntä on sallinut poskettoman hinnoittelun. On laskettu, että Apple saa halvimmista malleista reilun 40 prosentin ja kalleimmista 55 prosentin katteen. Näin kannattavasta tabletista apteekit voivat vain haaveilla.
Tabletissa on kuitenkin niin paljon vaikuttavia ominaisuuksia, että moni apteekkari hankkii sellaisen itselleen. Muistiin mahtuu esimerkiksi kolmisenkymmentä elokuvaa tai pieni kirjasto.
Kevyt näyttö kulkee mukana kuin aikakauslehti ja tarjoaa verkkojulkaisun parhaat puolet. Mikä tahansa kuva laajentuu videoksi tai kuvagalleriaksi, ja 3D-mallinnoksia voi pyöritellä kosketusnäytöllä. Jutut linkittyvät sähköisiin lähteisiin, ja sisältöä on helppo jakaa yhteisöpalveluissa.
Apteekkarilehdessä voitaisiin esitellä vaikka automatiikkaa niin, että kolmiulotteisia rakennepiirroksia saa tarkastella mistä kulmasta ja missä koossa tahansa. Samalla tavoin voidaan havainnollistaa lääkemolekyylien rakenteita ja vaikutusmekanismeja.
Langattomuus kiihdyttää kaiken viestinnän digitalisoitumista. Apteekkien on otettava huomioon, että ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa Internetissä. Uusia palveluja on tuotava asiakkaiden ulottuville verkon kautta.
Muutkin tekevät iPadin ja iPhonen kaltaisia laitteita, mutta Apple osaa tehdä kaiken helpoksi. Miellyttävät käyttöliittymät saavat tuekseen runsaasti palveluja.
Esimerkiksi Nokialla on kova työ muuttaa insinöörimäistä teknologiaansa käyttäjäystävälliseksi palvelualustaksi.
Apteekeillakin on haasteensa. Ydintoiminta eli lääkkeiden jakelu elättää yhä huonommin, kun hinnat laskevat. Vaihtoehtona on etsiä muita tuotteita tai palveluita.
Lääketietoon perustuvat palvelut hyödyntävät apteekkien ydinosaamista. Tällainen on uusi työkalu, joka on tarkoitettu lähinnä palvelutalojen lääkehoitosuunnitelmien tekemiseen. Palvelulta puuttuu enää kunnon nimi. Tuotteistamisessa ja markkinoinnissa voikin ottaa oppia omenan menestyksestä.