Aihe: Internet

25
Elo

Mummi kutoo koodia

Suomalaisten internetin käyttö lisääntyy tasaisesti, mikä ei liene yllätys kenellekään. Tilastokeskuksen tänään julkaiseman tutkimuksen mukaan yli 3,2 miljoonaa suomalaista eli 83 prosenttia 16-74-vuotiaista käytti internetiä kolmen viime kuukauden aikana.

Vaikka 60-74 vuotiaista nettiä käyttää alle puolet, kasvu on suhteellisesti suurinta juuri tässä ryhmässä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi terveyspalvelujen sähköistämistä ei voi kovin kauan tyrmätä sillä perusteella, että eiväthän ne vanhukset netistä mitään ymmärrä.

Selailin juuri yhtä tuoretta terveysalan lukijatutkimusta, jossa eläkeläislukijat ilmaisevat yhä haluavansa lehtensä mieluummin postiluukusta kuin kaapelista. Aikakauslehdellä on varmasti paikkansa pitkään, mutta kehitys on otettava huomioon myös ikäihmisille suunnatuissa julkaisuissa.

Suomalaisista neljännes tilaa selainpohjaisia uutispalveluja, ja liki kolmannes lukee blogeja. Tieto- ja viestintätekniikan käyttötutkimuksessa haastateltiin keväällä noin 3 000 ihmistä.

 

Kommentit (0)
03
Kes

Harhaluuloja verkkoapteekista

Suomalaiset valitsevat apteekkinsa sijainnin perusteella. Apteekkarilehden selvityksen mukaan myös aukioloajat vaikuttavat. Tulos tuskin on yllätys kenellekään, sillä vähissähän kilpailukeinot ovat.

Yrityksiä kehotetaan usein kehittämään vahvuuksiaan. Siinä on tekemistä, sillä apteekit sijaitsevat jo parhailla liikepaikoilla. Apteekki puuttuu vain seuduilta, joissa toiminta on kannattamatonta.

Apteekkaripäivillä esiteltiin vaihtoehtoja syrjäseutujen palvelemiseksi. Kuopion Lääkeinformaatiokeskuksen johtajaa Petri Krögeriä harmitti, kun apteekkiautomaatti varasti huomion. Turha syyttää toimittajia siitä, että tekniikkahullut suomalaiset innostuvat härveleistä. Tekstiviestin näprääjien sosiaaliseen luonteeseen sopii asioida koneen kanssa.

Onhan järjestelmän taustalla tietysti etäneuvontaa. Se voi olla asiakkaalle mukavasti etäisempää kuin ummetuslääkkeen ominaisuuksista jutustelu tutun apteekkarin tai farmaseutin kanssa.

Continue Reading..

 

Kommentit (0)
16
Tou

Kuuleeko kukaan?

Avasimme sivustollemme blogin, koska sellainen pitää olla. Kukaan meistä ei ole koskaan pitänyt blogia. Itse en ole niitä liiemmin lukenutkaan. Blogejahan seuraavat lähinnä muut bloggaajat.

Nyt tänne pitäisi tuottaa sisältöä, mutta mistä aiheesta?
Itselleni luontevinta olisi kirjoitella omista ajatuksistani, arvoistani ja mielipiteistäni tyyliin mitä ajattelin tänään. Mutta ketä minun moraalinen krapulani kiinnostaa? Ja miten se Eliakseen liittyy?

Yritysblogin pitäisi käsitellä yrityksen toimialaan liittyviä asioita. Tuore kilpailijamme kertoo blogissaan asiakaslehtitalon perustamisesta. Avauksissa pohditaan yrityksen arvoja, strategiaa ja alaan liittyviä ilmiöitä. Hakukoneoptimointi näkyy blogin otsikoissa ja aihevalinnoissa. Hyvä idea! Blogin voi avata, vaikka yrityksen ilme ja olemus ovat vasta suunnitteluvaiheessa.

Heitän haasteen työtovereilleni Eliaksessa (lukevatkohan hekään tätä blogia..?). Jotta voisi puhua yritysblogista, olisi tärkeää, että bloggaajia olisi enemmän kuin yksi.

 

Kommentit (2)
14
Tou

Hotelli Roomassa 2

Ehdin jo intoilla onnistuneesta nettivarauksestani. No, onnistuihan se – tavallaan. Romanttinen pikku hotellimme oli helppo löytää. Siinä se pönötti aivan espanjalaisten portaitten vieressä kuten nettipalvelun kuvissa. Minkäänlaista kylttiä tai sisäänkäyntiä ei vaan näkynyt missään. Yhdessäkään ikkunassa ei ollut valoa.

Soitin respaan ja meidät ohjattiin oikealle ovelle. Hotellin nimi oli kirjoitettu ovisummerin viereen 10 pisteen tekstillä.

Perillä neljännessä kerroksessa meitä odotti yllätys. Vastaanottovirkailija kertoi hotellin olevan suljettu! Kaikki kymmenen huonetta olivat kuulemma remontissa. Meille oli varattu “loistava neljän tähden hotelli ihan läheltä, viidentoista minuutin kävelymatkan päästä.”

Otimme taksin. Emme jaksaneet haaskata lyhyttä lomaamme valituksiin ja tavaroitten edestakaiseen roudailuun. Uusi hotellimme oli ihan ok, vaikkakin tyyliltään ja ilmapiiriltään steriili ja hengetön. Väkisinkin alkoi epäilyttää oliko tässä kysymyksessä vain suuren hotellin myyntikikka. Asiakasarviot kertovat kyllä muuta.

Vaikea uskoa, ettei hotellissa tiedetty tulevasta remontista kuukausi sitten. Tämä nyt vain oli italialainen tapa toimia.

En muuten ostanut niitä kenkiä.

 

Kommentit (0)
16
Huh

Viestinnän Ä&Ö

Nimipäivävisamme ylitti uutiskynnyksen pienen teknisen ongelman takia. Emme tehneet sitä tahallamme, kuten parikin tuttua toimittajaa epäili. Murphyn laki vei uutiskirjeemme M&M:n toimitukseen ilman ääkkösiä.

Todennäköisesti muutama muukin postituslistallamme ollut sai keskiviikkona (9.4.) makeat naurut suomen kielen pivn toivotuksestamme. Itse saimme lukea kömmähdyksestämme vasta perjantain Mömmöstä.

Nyt ottaa phn!

”Journalismin ja markkinoinnin palveluyritys” Elias osoitti keskiviikkona, että viestintä on vaikea laji. Julkaisuosakeyhtiö toivotti sidosryhmilleen ”Hyv Eliaksen ja suomen kielen piv!”

Ääkkösiä uhmaten Elias kertoi myös saaneensa nimensä kaimaltaan Lnnrotilta, tuolta tunnetulta suomalaiselta lkrilta. (M&M 13/08).

Hyv pivn jatkoa vaan kaikille! Leike on kehystetty toimistomme seinälle.

 

Kommentit (1)
06
Huh

Hotelli Roomassa – verkkovarauksen kiemuroita

Varasin hotellihuoneen Roomasta accomline.com -verkkopalvelun kautta. Täysin sama varaus samaan hotelliin olisi tullut 30 % kalliimmaksi googlen ykkösehdotuksen booking.com -sivuston kautta. Tuntuu oudolta.

Nyt vain jännitän sainko huoneen. Vahvistus tulee 1–2 vuorokauden kuluessa. Tulisikohan vahvistus nopeammin kalliimman verkkopalvelun kautta? Jos kalliimpi palvelu on hotellille tuottoisampi, ajavatko sen kautta tulleet varaukset minun varaukseni ohi?

Booking.comista minulla on jo kokemusta. Ei valittamista. Sivusto on selkeä ja helppokäyttöinen. Accomline.com on hieman sekavampi eikä varausta pystynyt tekemään liittymättä jäseneksi. 250 euron säästö neljältä yöltä on kuitenkin ihan mukava summa matkakassassa.

 

Kommentit (1)
30
Maa

Verkkosuunnittelija on sokealle sokea

Tämän päivän Helsingin Sanomissa on mielenkiintoinen pikku-juttu siitä miten näkövammaiset pystyvät hyödyntämään nettiä (Näkövammainen jää verkossa huomiotta, HS 30.3). Itsekin näkövammainen, Jonna Mononen on tehnyt aiheesta gradun. Monosella on käytössään syntetisaattori, joka muuttaa nettitekstin puheeksi sekä pistenäyttö, joka tulostaa tekstin pistekirjoituksena näppikselle.

Palvelut siirtyvät verkkoon, ja se on näkövammaistenkin etu, koska ulkona-asioiminen on heille työlästä. Sivustojen suunnittelussa ei kuitenkaan osata ottaa huomioon näkövammaisia käyttäjiä.

Minun on lähes mahdoton kuvitella miten täysin näkövammainen, sokea ihminen hahmottaa kokonaisuuksia. Selkeästi sommiteltu sivu avautuu näkevälle hetkessä. Tekstityylit, pistekoot, asemointi ja värit jäsentävät informaation otsikoiksi, leipikseksi, valikoiksi jne. Näkövammainen tarvinnee hakuvalikon yksinkertaisellekin sivustolle.

Flash-pohjaisten sivustojen käyttö on näkövammaiselle mahdotonta. Elävät pudotusvalikot ja kuviksi tehdyt tekstit hankaloittavat netin käyttöä. Hiirtä sokea ei voi käyttää, joten valikkojen pitäisi avautua näppäimistökomennoin.

Suomessa on arviolta 80 000 näkövammaista. Julkisen hallinnon suositusten mukaan verkkopalvelujen pitäisi olla kaikkien käytettävissä. Meidän suunnittelijoiden pitäisi pian avata silmämme.

 

Kommentit (0)
11
Maa

Jelias.fi – koeajo

Piti remontoida ja kalustaa toimisto, hankkia asiakkaita, toteuttaa toimeksiantoja, värvätä Topi… Elias sai odotella kenkiään yli puoli vuotta.

Sivusto on ollut jollain tasolla työn alla alusta asti. Sen rakenne ja ulkoasu ovat muuttuneet moneen kertaan. Päädyimme lopulta yksinkertaiseen ja pelkistettyyn tyyliin. Sivujen päivitettävyys ja sisältöjen lisääminen haluttiin tehdä mahdollisimman helpoksi.

Mitä mieltä olet? Toimiiko saitti? Löydätkö haluamasi tiedot? Onko selainongelmia? Kaipaatko jotain lisää?

 

Kommentit (4)