Aihe: Internet

01
Huh

Apteekkariliitto uudisti verkkosivunsa

Apteekkariliitto avasi uudistuneet verkkosivunsa maaliskuun lopulla. Sivusto palvelee nyt liiton jäsenistöä ja muita käyttäjiä entistä monipuolisemmin ja helpommin.

Sivuston kautta löytyy muun muassa lähin liiton jäsenapteekki. Palvelun avulla selviävät myös eri apteekkien tarjoamat erityispalvelut ja niiden asiakaspalvelussaan käyttämät kielet.

Etusivulle listautuvat liiton tuoreimmat tiedotteet ja Apteekkarilehden (apteekkari.fi) tuoreimmat verkkouutiset, toimitusjohtaja Ilkka Oksalan Reunamerkintöjä-blogi sekä sisältöä Terveydeksi! -lehden sivuilta ja Facebookista.

Uusien sivujen ilme luotiin Julkaisuosakeyhtiö Eliaksessa ja sivut koodattiin oululaisessa Koodiviidakossa. Sama tiimi on aiemmin toteuttanut muun muassa Apteekkarilehden Apteekkari.fi -sivuston sekä lehden ja liiton sähköiset uutiskirjeet.

Lue myös:

Apteekkari uudistui

 

 

Kommentit (0)
03
Maa

Jokainen on lehtikuvaaja

Lukijoiden kuvat – viime vuosina medioihin hiipinyt kuvajournalismin alalaji – sai helmikuussa näppärän julkaisukanavan.

P2S Media Group lanseerasi Scoopshot -älypuhelinsovelluksen, jolla kuka tahansa iPhonen tai Android-puhelimen omistaja saattaa tienata taskurahaa ottamillaan tilannekuvilla.

Scoopshotin voi ladata ilmaiseksi, ja mediataloille tarjotaan maksullista palvelua, jolla voi hakea kuvia paikkakunnan ja avainsanojen perusteella. Toimittajat voivat myös lähettää taskukuvaajille toimeksiantoja tyyliin ”Narinkkatorilla mäkihyppyä – paras kuva palkitaan”.

Lehdissä julkaistavien kännykkäkuvien tekniseen laatuun Scoopshot vaikuttaa olellisesti. Tähän asti MMS-viesteinä toimituksiin lähetetyt kännykkäkuvat eivät ole sanomalehtipaperille painettuina erityisen vetävän näköisiä. Sovelluksen kautta lähetetyt kuvat lähtevät alkuperäisessä koossaan lehden kuvatoimitukseen, joten ne toimivat mainiosti muutamankin palstan leveydelle painettuna.

Tiettävästi lukijoiden ottamien kuvien esteettiseen ja kuvajournalistiseen tasoon ei vielä ole luvassa parannuksia. Täytyy siis odotella autotune-tyyppistä sovellusta, joka jalostaa sunnuntaikuvaajien otokset maailmanluokan meiningiksi.

p.s.

Apple muuten esitteli keskiviikkona uuden iPadin, josta löytyy muiden kohennusten lisäksi kaksi kameraa, edestä ja takaa. Se on vinkeä juttu, mutta mietin vain kuinka höntin näköistä on räpsiä kadulla kuvia luentovihkon kokoinen lätkä ojossa!

 

Kommentit (0)
26
Mar

Janstockin taistelu

Tuskin kukaan, missään yritysrekisterissä oleva, säästyi viimeviikkoiselta toimistotarviketukkurin täsmäpommitukselta. Nyt sataa taas napalmia niskaan. Aivan, kerrataanpa tapahtumat vielä niille, jotka eivät ole sähköpostiaan viikkoon avanneet:

16. marraskuuta, klo 1259

Klemmarikauppias Pohjois-Vantaalta lähettää sähköpostitse ”Nettikaupan Tarjouspostin”, jossa kaupitellaan ”ajankohtaisia tuotteita pikatoimituksin”. Viesti lähtee tuhansille vastaanottajille.

Postituslistalla oleva kouvolalainen yksityisyrittäjä peruuttaa Tarjouspostin tilauksen vastaamalla viestiin. Viesti palautuu postituslistalle ja sitä kautta kaikille alkuperäisen sähköpostin saaneille henkilöille. Kouvolalainen ei ole yksin vastalauseensa kanssa. Peruutuksia tulee tunnin sisään useita. Viestejä tipahtelee kymmeniä – tuhansien ihmisten sähköposteihin. Tilanne ei ole enää tulenarka vaan räjähdyspisteessä.Continue Reading..

 

Kommentit (0)
18
Mar

Niin seksikäs kuin selain voi olla

Hetkinen? Nettiselain johon täytyy kirjautua sisään? No kirjauduin, enkä kadu.

RockMelt on selain, joka toimii yhtä vikkelästi ja vakaasti kuin Googlen Chrome. Itse asiassa se on eräänlainen Chromen päälle rakennettu SoMe-sovellus. Meinaa sitä, että RockMeltillä surfatessa käyttäjä näkee kahdessa sievässä sivupalkissa koko ajan mitä Facebookissa, Twitterissä tai vaikka Kemppisen blogissa tapahtuu.

Statuksien, twiittien, tiedostojen ja linkkien jakaminen on tehty suorastaan hävyttömän helpoksi. Aivan mahtava tuote – tein RockMeltistä koneeni oletusselaimen vartin testiajon jälkeen.

Sitä paitsi selain on testattu vaativissa Pohjolan oloissa – hurjimpien huhujen mukaan RockMeltissä toimii jopa Sampon verkkopankki.

p.s.

RockMelt on testivaiheessa ja sitä kokeillakseen täytyy pyytää kutsu suoraan selaimen kehittäjiltä tai FB-kavereilta jotka sitä jo käyttävät. Kirjauduttaessa annetaan sovellukselle lupa tiettyjen yksityisyysasetusten jakamiseen Facebookin kautta. Varovaiselle netin käyttäjälle vaatimuslista saattaa näyttää pelottavalta, mutta luotan tekijöiden politiikkaan.

 

Kommentit (0)
18
Lok

Futaamo luo jalkapallokulttuuria

Julkaisuosakeyhtiö Elias on avannut kotimaisen jalkapallon fanisivuston www.futaamo.fi. Nuorille suunnattu Futaamo rakentaa suomalaista futiskulttuuria ja kasvattaa liigajalkapallolle uutta yleisöä.

Ensimmäisessä vaiheessa futaamo esittelee pelaajia ja heidän fanejaan, ja järjestää kilpailuja. Veikkausliigan piirustuskilpailun voittaja sekä kaikki työt ovat nähtävillä Futaamossa. Sivustolla voi äänestää omaa suosikkiaan.

Yhteisöllisiä ominaisuuksia kehitetään vähitellen, ja talven aikana on tarkoitus avata osio, jossa kuka tahansa voi rekisteröityä ja perustaa kotimaiselle suosikkiseuralleen oman fanikerhon.

Suomessa on lähes 100 000 rekisteröitynyttä jalkapallojunioria, ja moninkertainen määrä lajista kiinnostuneita nuoria. Futaamon tarkoitus on tehdä kotimaisesta liigasta kiinnostavaa myös heille.

Futaamon pääyhteistyökumppani on Veikkausliiga. Sivuston teknisestä toteutuksesta vastasi TietoWeb Oy.

 

Kommentit (2)
15
Lok

Kaukosanomat uudistui

Kaukomarkkinoiden asiakaslehti Kaukosanomat sekä sen verkkoversio kaukosanomat.fi uudistuivat. Julkaisu muuttui erikoisalojen teemalehdestä koko monialayrityksen asiakaslehdeksi.

Tämä näkyy ulkoasussa sekä rakenteessa. Sapluunaleikkauksista ja maastopuvun ruskeista sävyistä on siirrytty kevyempään ilmeeseen. Päivitimme julkaisun typografian sanomalehtimäisemmäksi ja veimme värimaailman lähemmäs yrityksen omaa värimaailmaa.

Etusivu varattiin vinkeille, ja pääkirjoitus siirtyi kakkossivulle. Ulkopuolisen asiantuntijan haastattelu Kaukoviisas sijoitettiin loppuosaan, jonne rakennettiin myös uutispalsta Kaukokirjoitin tuomaan rytmiä ja joustavuutta lehteen.

”Uusi ilme on entistä raikkaampi ja modernimpi. Lehti on saanut paljon hyvää palautetta talon sisältä ja asiakkailta”, kertoo Dataosaston päällikkö Kyösti Ollila Kaukomarkkinoista.

Printtilehden muoto muuttui amerikkalaismallisesta kapeasta ja korkeasta tabloidista yleisempään 280×400 -kokoon. Vielä suurempi muutos tehtiin lehden verkkosivuille.

Uutiskirjeiden teemoihin ja numeroihin perustunut jaottelu poistui verkosta, ja jutut ryhmiteltiin ilmestymisjärjestyksessä osastoihin ”energia”, ”turvallisuus”, ”tehokkuus” ja ”kaukoviisas”.

Lue myös:

Kauppalehti kiinnostui
Journalismi puree
Kaukomarkkinoille lehti ja uutiskirje

 

Kommentit (0)
22
Kes

Nyt kaikki muuttuu. Taas.

Applen iPhone 4:n mainosslogan osuu naulan kantaan. Ironia lienee kuitenkin tahatonta. Teknologisia innovaatioita tuodaan markkinoille hengästyttävällä vauhdilla. Vimpaimien lanseeraus on tuskin päättynyt, kun niitä jo laivataan purettaviksi Kiinaan. Juuri nyt et ole mitään ilman uutta iPhone 4:sta tai vastaavaa aasialaista androidia.

Applen uutta lippulaivaa iPadia ei vielä edes saa Suomesta, kun Aalto-yliopiston tutkija Petteri Vainikka jo ennustaa sen hautajaisia. Vuoden päästä markkinat kuulemma täyttyvät kiinalaisista ja korealaisista tableteista, jotka päivittävät iPadin mennen tullen. Julkaisijoiden bisnes kun ei toimi AppStoren ekosysteemissä.

Pohdimme perjantaina Bolder Helsingin järjestämässä Maggieflow-seminaarissa tablettien vaikutusta lehtibisnekseen. Vainikan ja muiden seminaarin luennoitsijoiden mielenkiintoiset esitykset sekä iltapäivän työpajojen satoa (muistiinpanoja tajunnanvirrasta) julkaistaneen lähipäivinä Maggieflown sivustolla. Vaikka meillä ei lasipalloa ollutkaan, näimme tulevaisuudessa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Ideoiden pallottelu tuttujen ja tuntemattomien kollegoiden kanssa oli antoisaa.

On mielenkiintoista nähdä kuinka elämämme muuttuu. Taas. On vielä mielenkiintoisempaa olla aktiivisesti mukana muutoksessa. Vaikuttaa siihen suunnittelijana, yrittäjänä, kuluttajana ja vanhempana.

Miltäköhän tämän hetken visiomme vaikuttavat kymmenen vuoden päästä? Jälkiviisaan on helppo hymyillä vaikkapa Newsweek-lehden internet-hypeä kritisoivalle artikkelille vuodelta 1995: ”The internet? Bah!”

Eikä teknologisen ja sosiaalisen murroksen ennustaminen ole mennyt ihan nappiin aina muiltakaan:

”I think there is a world market for maybe five computers.”
Thomas Watson, IBM:n johtaja, 1943.

”Computers in the future may weigh no more than 1,5 tons.”
Popular Mechanics -lehti, 1949.

”There is no reason for any idividual to have a computer in their home.”
Ken Olson, President of DEC, World Future Society Convention, 1977.

”You aren’t going to turn passive consumers into active trollers on the Internet.”
Stephen Weiswasser, senior VP, ABC television, 1989.

”Painettu lehti ei koskaan kuole.”
Yleinen mielipide, 2010.

Jotkut asiat eivät muutu. Koskaan.

Heinäkuun vietämme Kainuussa. Ympärillämme levittäytyvä vaarainen järvimaisema on saanut muotonsa jo lähestulkoon 10 000 vuotta sitten. Elämässä, jossa kaikki muuttuu koko ajan, se kuulostaa ikuisuudelta. Luonnon ekosysteemissä se on lyhyt aika.

Nukumme yömme sata vuotta vanhassa riihessä. Rakastan sen tummaksi patinoituneita vanhoja hirsiä ja huopakaton pehmeää ropinaa sateella.

Iltasaduksi luen lapsille vanhoja Melukylän lapsia, Eemeliä ja Peppi Pitkätossua. Kirjat käymme lainaamassa Ristijärven kunnan pienestä kirjastosta. iPadilla ei ole aittaan mitään asiaa. Sähköinen näyttö ei korvaa vanhan kirjan tuoksua ja kellastuneiden, hiirenkorvalle luettujen sivujen kahinaa. En halua pilata tunnelmaa edes uudella valaisimella. 70-luvun seinälampun keltaisessa valokeilassa lukunautinto on täydellinen.

Vedet kannetaan järvestä ja lämmitetään puilla, tiskit tiskataan käsin, letut paistetaan nuotiolla… Sellaista on elämä. Heinäkuussa.

 

Kommentit (1)
08
Huh

Sailab avasi uudet sivut

Sailabin 80 jäsenyritystä edustavat tuhansia tuotteita viskoosihanskoista leikkausrobotteihin. Uuden tunnuksen molekyylirakenne kuvaa alan yhteistoimintaa, verkostoitumista ja tutkimusintensiteettiä.

Sairaala- ja laboratorioalan tavarantoimittajien yhdistys Sailab on saanut uuden ilmeen ja uudet verkkosivut. Uudistus tekee yhdistystä tunnetuksi myös potilaille ja tuo esiin kuinka innovatiivinen toimiala on edistänyt terveydenhuollon kehittymistä.

Uusien verkkosivujen keskeistä sisältöä ovat toimialakuvaukset. Tarvikkeista, laitteista, diagnostiikasta, implanteista ja apuvälineistä  on kerrottu potilasesimerkkien kautta havainnollisesti: kuinka tahdistimet pidentävät ikää, miten päiväkirurgia on vähentänyt vuodepaikkoja ja millä tavoin väestön ikääntyminen ja palveluseteli muuttavat apuvälineiden kysyntää.

Sivuilta selviää myös se, että diabeetikot tekevät vuosittain sata miljoonaa glukoositestiä, ja että taistelu sairaalabakteereita ja viruksia vastaan on nostanut kertakäyttöiset tutkimuskäsineet terveydenhuollon käytetyimmäksi tarvikkeeksi.

Sivuilta löytyy myös alan lainsäädäntö, Sailabin ja kattojärjestö Eucomedin eettiset ohjeet sekä muita suosituksia ja oppaita, tapahtumakalenteri, Duodecimin uutispalvelu sekä pitkä lista hyödyllisiä linkkejä. Julkisten hankintojen kulmakivi, tarviketietokanta Sailab Fennica on saanut oman esittelysivunsa.

Lisää sisältöä ja toimintoja on jo suunnitteilla. Lisäksi sivusto tulee saamaan tuekseen intranetin. Julkaisuosakeyhtiö Elias tuottaa Sailabille tänä vuonna myös muita viestintäpalveluja ja ilmeuudistukseen liittyvää materiaalia.

Verkkouudistuksen teknisestä toteutuksesta on vastannut Koodiviidakko.

Lisätietoja

Antti Vatanen, Sailab, 050 517 6150
Olli-Pekka Tiainen, Elias, 040 507 4754

 

Kommentit (1)
16
Maa

Lehden uudet vaatteet

Kun iPad julkistettiin tämän vuoden alussa, ajattelin että taas ilmestyi yksi kallis lelu lisää markkinoille. En todellakaan ollut vakuuttunut että tämä tablet-tietokoneiden lippulaiva olisi juuri se ”paras tapa kokea verkko, sähköposti ja valokuvat”. Edes kirjojen lukeminen iPadin näytöltä ei houkuta, vaikka kieltämättä kokonaisen kotikirjaston pyörittäminen kevyellä tablet-koneella onkin kutkuttava ajatus. Sen sijaan – vaikken uskokaan paperisten lehtien häviävän mihinkään – iPadin lehdille suomat ominaisuudet ovat todella mielenkiintoisia.

Surffaillessani siellä sun täällä on ollut lähes mahdotonta olla törmäämättä videoesimerkkeihin tablet-tietokoneille tehdyistä digitaalisista lehdistä – iPad aikkareista – tai mikä lie niiden virallinen nimi sitten lopulta tulee olemaankaan. Jopa Helsingin Sanomien sähköisen julkaisun prototyypistä löytyy video YouTubesta.

Jänniä esimerkkejä iPadille suunnitelluista lehdistä ovat Wired ja Sports Illustrated -lehtien esitykset. Näissä videoissa lehti on enemmän kuin perinteisessä painetussa muodossaan: eräänlainen lehden, liikkuvan kuvan, äänen sekä verkkosivun yhdistelmä. Julkaisun kansikuva muuntautuu videoksi, yksittäisen kuvan korvaa kokonainen kuvagalleria, 3D-mallinnokset pyörivät, artikkeleita on helppo jakaa sosiaalisissa medioissa ja lukeakin muutamassa erilaisessa näkymässä. Kukin lukija mieltymyksensä mukaan.

Mahdollisuuksia sähköisten lehtien ja kirjojen toteutuksessa siis riittää. On suunnittelijasta ja lehden luonteestakin kiinni, kuinka kauas perinteisestä formaatista lehti halutaan viedä.

Helsingin Sanomat on noudattanut sanomalehtimäisen hillittyä linjaa sähköisen lehden demossaan, mutta Sports Illustrated on vienyt digitaalisen julkaisunsa lähes multimediaesityksen tasolle. Tällaisissa lehdissä tulee käyttöliittymäsuunnitteluun panostaa, jotta lukija ei eksy lehden sivuille.

Viime perjantaina iPadin ennakkotilaukset alkoivat Yhdysvalloissa. Kahdessa tunnissa arviolta 50 000 innokasta (!) tilasi tablet-koneen itselleen. Ei siis ihme, että monilla kustantajilla ja ohjelmistokehittäjillä on jo lusikkansa sopassa. Ideat muokkaantuvat pikkuhiljaa todeksi. Mielenkiinnolla seuraan esimerkiksi mitä tästä projektista seuraa.

 

Kommentit (1)
15
Maa

Elias Facebookissa

Julkaisuosakeyhtiö Eliaksella on nyt oma Facebook-sivunsa. Julkaisemme sivullamme uutisten ja blogikirjoitustemme lisäksi kuvia, videoita, kommentteja ja muuta kivaa. Tervetuloa fanittamaan Eliasta!

Siirry Eliaksen Facebook-sivulle tästä.

 

Kommentit (0)