Aihe: Blogi

27
Hel

Suutarin lasten kengät

Suunnittelijalle omien verkkosivujen tekeminen on kivuliasta. Nämäkin sivut piti uudistaa jo pari vuotta sitten. Työ venyi, tavoitteet muuttuivat ja alustakin ehti vaihtua, minkä vuoksi sisältöjen muokkaaminen piti aloittaa alusta.

Vuodenvaihteessa oltiin niin pitkällä, että vanhat sivut päätettiin sulkea. Uusien viimeistely piti tehdä välipaivien aikana. Yllättäen tuli muita töitä ja toimiston muutto päälle.

Nyt on viimein valmista. Tai no – ainakin julkaisuvalmista. Monia hienouksia puuttuu, mutta kaikkea ei voi saada heti.

P.S.
Otamme mielellämme palautetta vastaan. Sivuston kehittämiseksi erityisesti tieto mahdollisista teknisistä ongelmista on meille arvokasta.

Ja nyt etusivulle!

 

Kommentit (2)
03
Hel

Klikkaa ja katso, näin eläkeikä nousee!

Eläkeneuvottelujen osapuolet ovat aloittaneet eläkeuudistuksen hieromisen ja prosessista kertova sivusto eläkeuudistus.fi on avattu. Uudistuksen tavoite on turvata eläkkeiden taso ja rahoitus sekä pidentää työuria. Työuria voi pidentää alusta, keskeltä, lopusta, eikä loppupään pidennys tarkoita välttämättä ikärajan nostoa, vaan siihen voidaan pyrkiä myös pehmeämmin keinoin.

Hyvin todennäköiseltä kuitenkin näytää, että vuoden 2017 alussa lakimuutos rukkaa myös eläkeiän alarajaa. Kun puhutaan väestön ikääntymisestä ja kestävyysvajeesta, kannattaa muistaa, että eläkejärjestelmämme on varsin nuori.

Knightlabin aikajana kokoaa eläkejärjestelmän historian ja uudistuksen etapit näppärästi samalle janalle. Linkit tuovat esiin tilastoja, tutkimuksia ja aiempia päätöksiä sekä arkistoleikkeitä ja -klippejä uutisista. Niistä löytyy esimerkiksi edellisen hallituksen lyhyeksi jäänyt yritys nostaa eläkeikä 65 vuoteen, jonka silloinen pääministeri Matti Vanhanen ideoi ”Rukan lumilla”.

Kun kuuma aihe seuraavan kerran täyttää uutiset, kannattaa klikata ja käydä tarkastamassa, mitä elinaikakerroin, eläkekertymä ja varhennusvähennys tarkoittavat.

Elias on suunnitellut responsiivisen sivuston rakenteen ja ulkosasun, Koodiviidakko alustan.

elinajanodote

 

Kommentit (0)
29
Tam

Apteekkari uudistui terveysappsien aikaan

Apteekkarilehti on nyt ulkoasultaan ja sisällöltään entistä yhtenäisempi kokonaisuus, joka pyrkii puhuttelemaan kaikkia terveydenhuollon päättäjiä. Lehdestä on riisuttu joitakin lääkehoidon vakiopalstoja ja vastaavasti lisätty sidosryhmiä koskettavia aiheita. Erityisesti visuaalisuutta on mietitty.

Ensimmäisen numeron pääjuttu käsittelee apteekkien uusia terveyspalveluja. Terveydenhuollon muutokset, kuten omahoidon sovellusten kehittyminen ja apteekkien rooli kutistuvien julkisten palvelujen korvaamisessa ovat lehden keskeistä sisältöä.

Itsehoidon teknologista kehitystä seurataan ja testataan tuotepalstalla. Lehti ilmestyy kuusi kertaa vuodessa, ja jokainen numero on teemoitettu. Ensimmäinen teema käsittelee itsehoitoa, seuraavissa keskitytään teknologiaan, astmaan ja allergiaan, diabetekseen, rokottamiseen ja vanhusten jaksamiseen.

Elias on uudistanut lehden edellisen kerran 2009 ja verkkoversion 2012. Apteekkari.fi uudistetaan myöhemmin tänä vuonna. Elias vastaa lehden ulkoasusta, kuvasuunnittelusta ja journalistisesta sparrauksesta.

 

Kommentit (0)
14
Tam

Opas lähienergiaan

Suomessa on yhä puoli miljoonaa suorasähkölämmitteistä ja neljännesmiljoona öljylämmitteistä taloa. Saneerattavaa riittää, varsinkin jos  energiantuotannon ilmastotavoitteet aiotaan täyttää (uusiutuvaa 38% vuonna 2020).

Tähän haasteeseen vastaa Lähienergian valintopas, joka esittelee yleisimmät uusiutuvan energian vaihtoehdot ominaispiirteineen. Mukana ovat ilmalämpö-, ilma-vesilämpö- ja maalämpöpumput sekä aurinkolämpöä ja -sähköä tuottavat ratkaisut. Hybridijärjestelmä perustuu myös hyvään varaajaan.

Kaukomarkkinoiden opas auttaa remontoijaa ja rakentajaa valitsemaan itselleen sopivan ratkaisun. Energialähteiden ominaispiirteet on kuvattu selkeästi, ja niiden vahvuudet ja heikkoudet on kiteytetty plussiksi ja miinuksiksi. Periaatepiirroksista ja esimerkkilaskelmista koottu infografiikka havainnollistaa tietoa.

Eliaksen suunnittelema Lähienergian valintaopas on esimerkki sisältömarkkinoinnista, joka kokoaa yrityksen asiantuntemuksen kuluttajan hyödyksi. Lukijaa ei rasiteta desimaaleilla ja mallikohtaisilla nippelitiedoilla, vaan pyritään antamaan realistinen kokonaiskuva vaihtoehdoista ja niiden eduista.

valintaopas2

Valintaopasta saa valtuutetuilta Lähienergiaa-asentajilta, jälleenmyyjiltä ja verkosta.

 

Kommentit (0)
03
Tam

90-vuotias

Suomen Hammaslääkäriliitto perustettiin vuonna 1924. Juhlavuoden kunniaksi Elias suunnitteli tunnuksen, joka on käytössä tämän vuoden ajan kaikessa liiton viestinnässä. Tunnuksesta tehtiin myös versio, jossa liiton nimi on esillä sekä suomeksi että ruotsiksi. Lisäksi käytössä on versio, johon on yhdistetty liiton uusi slogan ”Suun terveyden puolesta – För god monhälsa”.

Hammaslääkäriliiton virallisen tunnuksen suunnitteli ilmetoimisto Porkka & Kuutsa vuonna 2007. Elias on aiemmin suunnitellut tunnuksen myös Hammaslääkäriliiton kustannukselle.

HLLK_b

 

Kommentit (0)
01
Mar

Leirikesä sai uudet verkkopalvelut

Leirikesä ry:n uudet verkkopalvelut on avattu. Pääsivuston lisäksi uudistukseen kuului leirilehti.fi-palvelu sekä yhdistyksen koko sähköinen ilmoittautumisjärjestelmä, joka helpottaa pienen organisaation työtä.

Oman nimitunnuksen saanut Leirilehti toimii leiriviikkojen aikana lasten vanhempien tärkeänä tietolähteenä. Lehteen on nyt helppo lisätä tapahtumia, kuvia ja videoita päivittäin. Sivuston päätehtävä on tarjota informaatiota leiriläisten vanhemmille ja työnhakijoille. Se kuvaa yhdistyksen toimintaa myös sidosryhmille.

Leirikesän päätapahtumat ovat kesä- ja talvileirit. Kiljavan Leirikesän leirit järjestetään partiolaisten leirikeskuksessa Kiljavalla Nurmijärvellä. Lisäksi yhdistys järjestää leirikoulutoimintaa. Työ on ennaltaehkäisevää lastensuojelua.

Elias suunnitteli käyttöliittymän, rakenteen ja ulkoasun ja vastasi uudistuksen projektinhallinasta. Teknisenä kumppanina oli Koodiviidakko.

Leirikesa_b

 

Kommentit (0)
08
Elo

Mobiilikesä jatkuu, oletko kartalla?

Lomalla lyödään läppäri kiinni ja pysytään poissa netistä. Näin tehtiin ehkä viime vuonna, mutta ei tänä kesänä. Google tiedotti heinäkuun alussa, että mobiilihakujen paisumisen vuoksi hakukoneen kokonaiskäyttö poikkeuksellisesti kasvoi kesäkuussa.

Juhannuksena kaikista hauista liki kolmannes tehtiin älypuhelimella tai tabletilla. Keskimäärin suomalaiset tekevät jo 5,4 miljoonaa mobiilihakua vuorokaudessa.

Kännykkä on kartalla vieraalla paikkakunnallakin. Siitä löytyy lähimmät apteekit, korjaamot, kirjastojen aukiolot sekä perille vievä navigaattori. Säätiedot saa osoitteen mukaan, ja mobiilpankki toimii paremmin kuin varsinainen verkkopankki.

Eipä ihme, että jo neljä viidestä kertoo käyttävänsä älypuhelintaan kaupassa. On siis aika optimoida palvelut ja tuotteet myös pieneen ruutuun. Mobiilikesä on vasta alkanut.

Ilmiö lisää myös videoviestintää. Koulujen alkaessa lapsillekin ostetaan älypuhelimia, joilla on lapsellisen helppo tallentaa ja jakaa videokuvaa.

 

 

Kommentit (0)
02
Tou

Kevään uudet lehdet

Ennen kuin lehti ehti puuhun, Puu-lehti uudistui kevään kunniaksi. Arkkitehdeille ja suunnittelijoille suunnattu julkaisu on nyt muodoltaan ja ulkoasultaan entistä selkeämpi ja lehtimäisempi. Uusi ilme näkyy jo tunnuksessa. Vuodesta 1980 ilmestynyt Puu esittelee suomalaista puuarkkitehtuuria ja -rakentamista ja edistää puutuotteiden laadukasta käyttöä.

Arvostettua lehteä julkaisee Puuinfo, jonka tehtävänä on luoda kysyntää puutuotteille rakentamisessa ja sisustamisessa. Lehteä päätoimittaa Aalto-yliopiston puurakentamisen professori, arkkitehti Pekka Heikkinen, ja sen ulkoasusta vastaa nykyisin Julkaisuosakeyhtiö Elias.

motio

ELIAKSEN SUUNNITTELEMA ja toimittama asiantuntijalehti on myös masennuksen hoitoa käsittelevä Motio. Nimi tulee latinasta ja tarkoittaa alkua sekä liikettä, mutta viittaa myös motivointiin ja aktivointiin. Ensimmäinen numero kertoo muun muassa sairauden laajoista vaikutuksista ja liikunnan merkityksestä hoidossa: aivoille tekee hyvää lähteä ulos, vaikka päivätansseihin kesken sairausloman. Motiota julkaisee GlaxoSmithKline.

ms

KOLMAS JUURI PAINOSTA tullut uusi lehti on kongressijulkaisu Advances in MS Research. Kuten nimi kertoo, julkaisu käsittelee MS-tautia ja on suunnattu pohjoismaiselle lääkäreille. Julkaisija on Teva, sisällöstä vastaa Idea Engine ja ulkoasusta Elias.

 

Kommentit (0)
09
Huh

Kevään lämpöpiikki

Kylmä ilmamassa hidastaa kevään edistymistä, mutta Kaukomarkkinoille tehty Panasonic-mainonta lämmittää TM Rakennusmaailman lukijoita. Kevättä ilmasta -sivu nousi tutkimusnumeron (3/2013) kirkkaasti huomatuimmaksi ilmoitukseksi. Edistyksellisten ilma-vesilämpöpumppujen ja ilmalämpöpumppujen esittelyn huomasi 85 prosenttia lukijoista – eroa kakkoseen jäi peräti 12 prosenttiyksikköä.

Ilmoitusta kiitettiin ajankohtaiseksi, informatiiviseksi ja luotettavaksi.

”On aika paljon tietoa, vaikka on vain mainos. Tiedon paikkansapitävyys tuntuu luotettavalta. Näihin yleensä pitää suhtautua varauksella”, kiteytti eräs vastaaja.

Selkeät tekniset taulukot vahvistivat mielikuvaa luotettavasta tuotemerkistä. Jos kevät ei tule etelästä, se tulee kaukomailta – uuden teknologian tuulahduksesta.

kevatta_ilmasta_blogi_piikki

 

Kommentit (0)
01
Hel

Tunnustusta ja palkintoja

Eliaksen suunnittelema Apteekkarin kansi ”Tyrmäävä tohtori” on valittu 20 parhaan joukkoon, josta yleisö voi äänestää suosikkinsa vuoden 2012 aikakauslehden kanneksi. Parhaat kannet löytyvät Aikakausmedian sivuilta, ja äänestysaikaa on koko helmikuu.

Kolmen eniten ääniä saanutta etusivua julkistetaan maaliskuussa, ja voittaja palkitaan Aikakausmedian gaalassa 10. huhtikuuta.

Voittoisa historiikki

jalkaporasta bioaikaan

Palkittu kirja kiinnosti Hammaslääkäripäivillä. Keskellä Olli-Pekka Tiainen ja Aurora-seuran puheenjohtaja Heikki Vuorela. Kuva: Ismo Henttonen

Vuodelle 2012 on jo osunut yksi pääpalkinto. Eliaksen toimittama Hammashoidon historiikki Jalkaporasta bioaikaan toi Hammaslääkäriseura Apollonian vuosittaisen Apollonia-palkinnon teoksen kustantaneelle Aurora-ryhmälle.

Historiallinen voitto

Sopimusta ei jateta

Sopimusta ei jätetä, linjattiin Paasitornissa.

Myös kuluva vuosi on tuonut tunnustusta. SAK:lle suunnitteltu Sopimusta ei jätetä -kampanja sai hyvin huomiota, kun SAK:n Lauri LylyEK:n Jyri Häkämies, liki 500 luottamusmiestä ja lähes koko valtakunnallinen media kokoontuivat tammikuun kihlauksen vuosipäivänä 23.1. Paasitorniin Helsingissä.

Sopimusta ei jateta

Elias suunnitteli kampanjan iskulauseen, tunnuksen ja oheismateriaalit, kuten suuren suosion saaneet rintamerkit, kynät, bannerit ja tilaisuuden projektiot. Paasitornin tilaisuuden avannut Eliaksen tuottama video Luottamus työpaikoilla on kerännyt paljon kiitosta.

 

Kommentit (0)