Aihe: Blogi

01
Huh

Apteekkariliitto uudisti verkkosivunsa

Apteekkariliitto avasi uudistuneet verkkosivunsa maaliskuun lopulla. Sivusto palvelee nyt liiton jäsenistöä ja muita käyttäjiä entistä monipuolisemmin ja helpommin.

Sivuston kautta löytyy muun muassa lähin liiton jäsenapteekki. Palvelun avulla selviävät myös eri apteekkien tarjoamat erityispalvelut ja niiden asiakaspalvelussaan käyttämät kielet.

Etusivulle listautuvat liiton tuoreimmat tiedotteet ja Apteekkarilehden (apteekkari.fi) tuoreimmat verkkouutiset, toimitusjohtaja Ilkka Oksalan Reunamerkintöjä-blogi sekä sisältöä Terveydeksi! -lehden sivuilta ja Facebookista.

Uusien sivujen ilme luotiin Julkaisuosakeyhtiö Eliaksessa ja sivut koodattiin oululaisessa Koodiviidakossa. Sama tiimi on aiemmin toteuttanut muun muassa Apteekkarilehden Apteekkari.fi -sivuston sekä lehden ja liiton sähköiset uutiskirjeet.

Lue myös:

Apteekkari uudistui

 

 

Kommentit (0)
23
Maa

Asiakaslehtiä ajan hermolla

Yrityksiä syytetään usein hitaiksi viestijiksi, ja varsinkin asiakasmediaa pidetään jäykkänä kanavana. Toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy.

Hattulalainen Hannu Kaskela esittelee aurinkokeräimiään Kaukomarkkinoiden esitteessä, joka käsittelee muun muassa ensi vuonna muutuvia energiamääräyksiä. Kun Japanissa järisi, Hannu ilmestyi aurinkotaloineen asiakaslehti Kaukosanomien verkkoversioon pohtimaan ydinturmaa, ydinvoiman turvallisuutta ja aurinkoenergian mahdollisuuksia.

Hannu tulee esiintymän myös painetussa Kaukosanomissa ja hyvin todennäköisesti muissakin kanavissa.

Pari päivää sitten ilmestyneessä Aikakauskirja Duodecimin eturauhasteemassa professorit Teuvo Tammela ja Vesa Kajata väittelevät PSA-seulontojen hyödyllisyydestä. Arvostetun lääketieteellisen julkaisun Napit vastakkain -asetelmassa on jotain tuttua.

Aivan – nämä miehethän väittelivät samasta aiheesta naamat vastakkain jo puolitoista vuotta sitten GSK:n Pros’data-lehdessä.

Aikaisemmin sivuillamme:

Journalismi puree
Kauppalehti kiinnostui

 

Kommentit (0)
03
Maa

Jokainen on lehtikuvaaja

Lukijoiden kuvat – viime vuosina medioihin hiipinyt kuvajournalismin alalaji – sai helmikuussa näppärän julkaisukanavan.

P2S Media Group lanseerasi Scoopshot -älypuhelinsovelluksen, jolla kuka tahansa iPhonen tai Android-puhelimen omistaja saattaa tienata taskurahaa ottamillaan tilannekuvilla.

Scoopshotin voi ladata ilmaiseksi, ja mediataloille tarjotaan maksullista palvelua, jolla voi hakea kuvia paikkakunnan ja avainsanojen perusteella. Toimittajat voivat myös lähettää taskukuvaajille toimeksiantoja tyyliin ”Narinkkatorilla mäkihyppyä – paras kuva palkitaan”.

Lehdissä julkaistavien kännykkäkuvien tekniseen laatuun Scoopshot vaikuttaa olellisesti. Tähän asti MMS-viesteinä toimituksiin lähetetyt kännykkäkuvat eivät ole sanomalehtipaperille painettuina erityisen vetävän näköisiä. Sovelluksen kautta lähetetyt kuvat lähtevät alkuperäisessä koossaan lehden kuvatoimitukseen, joten ne toimivat mainiosti muutamankin palstan leveydelle painettuna.

Tiettävästi lukijoiden ottamien kuvien esteettiseen ja kuvajournalistiseen tasoon ei vielä ole luvassa parannuksia. Täytyy siis odotella autotune-tyyppistä sovellusta, joka jalostaa sunnuntaikuvaajien otokset maailmanluokan meiningiksi.

p.s.

Apple muuten esitteli keskiviikkona uuden iPadin, josta löytyy muiden kohennusten lisäksi kaksi kameraa, edestä ja takaa. Se on vinkeä juttu, mutta mietin vain kuinka höntin näköistä on räpsiä kadulla kuvia luentovihkon kokoinen lätkä ojossa!

 

Kommentit (0)
21
Tam

SAK valitsi Eliaksen

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry on valinnut Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen uudeksi markkinointikumppanikseen. Elias vastaa SAK:n ilmeuudistuksesta, joka toteutetaan syksyyn 2011 mennessä.

SAK:n tuttu punainen tunnus säilyy ennallaan, mutta tunnusta tukevat graafiset elementit, värimaailma ja typografia uudistetaan. Uusi ilme tulee näkymään SAK:n lomakkeistossa, painotuotteissa, ilmoituksissa ja muissa markkinointimateriaaleissa.

SAK on perinteisesti uusinut ilmeensä viiden vuoden välein pidettävän edustajakokouksen aikaan. Seuraava edustajakokous järjestetään Tampere-talossa 6.–8. kesäkuuta. Elias vastaa tapahtumanäkyvyydestä opasteineen ja kokouksen painotuotteiden suunnittelusta.

Lisätietoja

Tiedottaja Sanni Halla-aho
SAK, puh. 020 774 0113

Luova johtaja Laura Vanhapelto
Julkaisuosakeyhtiö Elias, puh. 044 2730 737

 

Kommentit (2)
13
Tam

Jalkaporasta aurinkoenergiaan

”Historia tulee arvioimaan hallintoni tulokset”, tokaisi Arnold Schwarzenegger klisheisesti jättäessään kuvernöörin työt konkurssikypsässä Kaliforniassa.

Velkaantuminen on päivän sana, eikä historialta kannata odottaa armoa Euroopan tuhlaajapojillekaan. Suomessa kipeitä päätöksiä tehdään kevään vaalien jälkeen. Julkisten menojen ja verojen tasapainottaminen vaatii leikkauksia sekä kiristyksiä.

Talouden aaltoliike heijastuu ihmisten terveyteen. Esimerkiksi sodan jälkeen suomalaisten sokerinkulutus nousi kymmenessä vuodessa 2 kilosta 45 kiloon, ja 1960-luvulla makeisten syönti kolminkertaistui. Suomalaisten hampaat olivatkin 1970-luvun alussa länsimaiden surkeimpia.

Parissa vuosikymmenessä alennustila vaihtui kärkipaikkaan. Kunnallinen hammashoito kehittyi, ja vahva tv-mainonta toi fluorihammastahnat koteihin, mikä on merkittävä syy karieksen vähentymiseen.

Lisää aiheesta voi lukea sodanjälkeisen hammashoidon historiikistä, jota olemme viime aikoina työstäneet yksiin kansiin. Teos valmistuu syksyllä.

Vireillä on muitakin uusia ja mielenkiintoisia hankkeita. Ensimmäinen osteoporoosin hoitoa käsittelevä Dmab-lehti ilmestyi ennen joulua, ja jatkoa seuraa pian.

Iso-Arska kehui tenheensä Kaliforniasta aurinkoenergian edelläkävijän, ja myös meillä uusiutuvan energian projektit ovat syventyneet ja lisääntyneet. Saamme tehdä töitä, joita ei tarvitse jättää historian arvioitaviksi.

 

Kommentit (0)
21
Jou
07
Jou

Elias tekemään Apteekkarilehteä

Apteekkarilehden taitto siirtyy vuodenvaihteessa kokonaan Julkaisuosakeyhtiö Eliakseen. Yhteistyö sisältää myös journalistista sparrausta, lehden suunnittelua ja yleistä kehittämistä. Apteekkarin toimitus pysyy Apteekkariliitossa.

”Tämä on meille merkittävä osaulkoistus, joka mahdollistaa lehden edelleen kehittämisen vaativalle lukijakunnalle. Valinnassa painoi Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen journalistinen ja graafinen osaaminen sekä hyvin sujunut yhteistyö”, perustelee Apteekkarilehden päätoimittaja, Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.

Julkaisuosakeyhtiö Elias uudisti lehden ilmeen ja rakenteen kaksi vuotta sitten ja suunnitteli samalla lehden verkkosivut (Apteekkari.fi) sekä niihin liittyvän uutiskirjeen. Viime kesästä asti Elias on taittanut lehden pääjutun ja kannen.

Vuonna 1912 perustettu Suomen apteekkarilehti (Apteekkari) ilmestyy kymmenen kertaa vuodessa. Apteekkariliiton jäsenlehteä seurataan laajasti myös lääkeyrityksissä, sairaala-apteekeissa, lääkekeskuksissa ja farmasian koulutusyksiköissä. Lisäksi lukijoita ovat lääke- ja terveydenhuollon viranomaiset ja päättäjät.

Apteekkariliitto ja Elias ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2008 asti. Elias on vastannut muun muassa liiton vuosikatsauksista.

Lisätietoa

Viestintäjohtaja Erkki Kostiainen,
Apteekkariliitto, puh. 050 566 8188

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Tiainen,
Julkaisuosakeyhtiö Elias, puh. 040 507 4754

 

Kommentit (0)
26
Mar

Janstockin taistelu

Tuskin kukaan, missään yritysrekisterissä oleva, säästyi viimeviikkoiselta toimistotarviketukkurin täsmäpommitukselta. Nyt sataa taas napalmia niskaan. Aivan, kerrataanpa tapahtumat vielä niille, jotka eivät ole sähköpostiaan viikkoon avanneet:

16. marraskuuta, klo 1259

Klemmarikauppias Pohjois-Vantaalta lähettää sähköpostitse ”Nettikaupan Tarjouspostin”, jossa kaupitellaan ”ajankohtaisia tuotteita pikatoimituksin”. Viesti lähtee tuhansille vastaanottajille.

Postituslistalla oleva kouvolalainen yksityisyrittäjä peruuttaa Tarjouspostin tilauksen vastaamalla viestiin. Viesti palautuu postituslistalle ja sitä kautta kaikille alkuperäisen sähköpostin saaneille henkilöille. Kouvolalainen ei ole yksin vastalauseensa kanssa. Peruutuksia tulee tunnin sisään useita. Viestejä tipahtelee kymmeniä – tuhansien ihmisten sähköposteihin. Tilanne ei ole enää tulenarka vaan räjähdyspisteessä.Continue Reading..

 

Kommentit (0)
19
Mar

Syvällä merkistössä

Otin osaa eilen Taikin tiloissa järjestettyyn tapahtumaan ”next(con)text: Seminar on typography and type” . Tilaisuus kokosi Saku Heinäsen luotsaamana yhteen typografian asiantuntijoita puhumaan kirjainmuotoilun ja typografian tilasta tänään ja huomenna. Erityisesti sähköinen lukeminen oli suurennuslasin alla.

Päivän pääpuhujana oli fonttimaestro Gerard Unger, mies mm. Saksan valtion (toisen) virallisen fontin Demoksen takaa. Seniorisuunnittelija esitteli opiskelijoidensa fontteja ja tutki keskiaikaista tekstimassaa iPhone-lukemisen rinnalla. ”Some things never change”, Unger totesi ja osoitti kuinka käsin piirretty kirjainpalsta oli suhteiltaan, kirjain- ja sanaväleiltään jopa paremmin luettavissa kuin modernille näyttölaitteelle muotoiltu tekstimassa. Mies muuten piti iPhonella lukemista varsin miellyttävänä kokemuksena.

Suomalaista kirjainmuotoilua edusti vuoden graafinen suunnittelija Sami Kortemäki Underwarelta. Miehen esitys kävi läpi suunnnittelutoimiston uutuutta”Lizaa”, sekä hulluuden puolelle lipsahtanutta jatkoprojektia modernisoidulle fraktuuralle ”Fakir”: Vai miltä kuulostaa usean vuoden aikana promootiotarkoitukseen mittatilaustyönä kirjoitettu kirja kärsimyksestä, joka painetaan kirjailijan omalla verellä?

Muita siistejä juttuja päivältä oli mm. Peter Bilakin Typotheque-toimiston tuleva pamaus Elementar, dynaaminen kirjainperhe jolla voi generoida juuri tarpeidensa mukaisen fontin lennosta. Kauanko vielä ostamme yksittäisiä fontteja?

 

Kommentit (0)
18
Mar

Niin seksikäs kuin selain voi olla

Hetkinen? Nettiselain johon täytyy kirjautua sisään? No kirjauduin, enkä kadu.

RockMelt on selain, joka toimii yhtä vikkelästi ja vakaasti kuin Googlen Chrome. Itse asiassa se on eräänlainen Chromen päälle rakennettu SoMe-sovellus. Meinaa sitä, että RockMeltillä surfatessa käyttäjä näkee kahdessa sievässä sivupalkissa koko ajan mitä Facebookissa, Twitterissä tai vaikka Kemppisen blogissa tapahtuu.

Statuksien, twiittien, tiedostojen ja linkkien jakaminen on tehty suorastaan hävyttömän helpoksi. Aivan mahtava tuote – tein RockMeltistä koneeni oletusselaimen vartin testiajon jälkeen.

Sitä paitsi selain on testattu vaativissa Pohjolan oloissa – hurjimpien huhujen mukaan RockMeltissä toimii jopa Sampon verkkopankki.

p.s.

RockMelt on testivaiheessa ja sitä kokeillakseen täytyy pyytää kutsu suoraan selaimen kehittäjiltä tai FB-kavereilta jotka sitä jo käyttävät. Kirjauduttaessa annetaan sovellukselle lupa tiettyjen yksityisyysasetusten jakamiseen Facebookin kautta. Varovaiselle netin käyttäjälle vaatimuslista saattaa näyttää pelottavalta, mutta luotan tekijöiden politiikkaan.

 

Kommentit (0)