Aihe: Internet

07
Syy

Web-graafikko saa paikan

Laitoin viime viikolla työpaikkailmoituksen Pingstateen. Ilmoitus toi ennätysmäärän liikennettä sivuillemme. M&M:n keväisen uutisen aiheuttama kävijäpiikki kalpenee tämän rinnalla.

Myös hakemuksia on tullut kiitettävä määrä. Haastattelemme kiinnostavimmat ehdokkaat tällä viikolla.

Hakemuksia saa lähettää edelleen. Arvostamme erityisesti seuraavia ominaisuuksia:

• kokemusta verkkosivustojen ulkoasu- ja rakennesuunnittelusta
• CSS-, XHTML- ja FLASH-tuntemusta
• kuvankäsittelytaitoja
• luovuutta ja hyvää visuaalista silmää
• oma-aloitteisuutta
• kommunikaatio- ja projektinhallintakykyä

Sivustojen toteutuksessa on pääsääntöisesti mukana tekninen kumppani.

Työsuhde on aluksi määräaikainen ja kestää tämän vuoden loppuun.

Hakemukset palkkatoiveineen voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen laura@jelias.fi.

 

Kommentit (0)
16
Elo

60° pohjoista ja 24° itäistä

© Google Earth

© Google Earth

Google Mapsin sovellusta Helsingin katunäkymästä odotellessa kaupunkiamme on voinut kesän ajan tarkastella Google Earth -ohjelmalla 3D-mallinnosten ryydittämänä.

Yllä olevassa kuvassa siis normaali satelliittinäkymä verrattuna 3D-näkymään.

Ja jutun otsikko viittaa konttorimme sijaintiin, joka on melko tasan 60° 9’48” pohjoista leveyttä ja  24°55’40” itäistä pituutta. Neukkarista mitattuna.

 

Kommentit (0)
07
Kes

Vaalikone yllätti

Suhtaudun erittäin skeptisesti YLEn vaalikoneeseen. En nimittäin luota omaan asiantuntemukseeni.

Mistä minä voisin tietää miten talous pitäisi elvyyttää tai puolustus hoitaa. Haluan, että edustajani on asioista huomattavasti paremmin selvillä kuin minä. Ei meidän tarvitse olla samaa mieltä. Riittää, että arvostan hänen älykkyyttään ja luotan hänen kykyynsä hoitaa asioita. Arvomaailmamme täytyy tietenkin olla yhteneväinen.

Mielestäni vaalikoneen kysymykset ovat liian asiakeskeisiä.

Kävin kuitenkin uteliaisuuttani vastaamassa niihin. Ja mitä ihmettä.. sain ykkösehdokkaakseni Tarja Cronbergin – vieläpä 50 pisteen etumatkalla kakkosehdokkaaseen.

Hmmm… saattaa siinä koneessa jotain tolkkua ollakin. Ja saattaapi sitä olla itsellänikin. Arvostan nimittäin Cronbergia todella paljon. Hän on älykäs, sivistynyt ja humaani. Ehdottomasti yksi suosikkipoliitikkoni.

Vielä ehtii äänestää!

 

Kommentit (0)
27
Tou

Kaukomarkkinoille lehti ja uutiskirje

kauko_kansi

Kaukomarkkinat alkaa julkaista uutta ammattielektroniikan erikoislehteä, Kaukosanomia. Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen suunnitteleman tabloid-konseptin teema vaihtuu toimialojen ja tuoteryhmien mukaan.

Ensimmäinen Eliaksen toimittama Kaukosanomat kertoo kuinka langaton työskentely tehostaa terveydenhuoltoa. Lehti ilmestyy tällä viikolla, ja sitä jaetaan myös terveydenhuollon atk-päivillä.

Samasta aiheesta ilmestyy myös sähköinen uutiskirje, joita tullaan Kaukosanomien tapaan teemoittelemaan toimialoittain. Uutiskirjeen toimittaa Elias, ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa Koodiviidakko.

Aspo-konserniin kuuluva Kaukomarkkinat keskittyy teollisuuskoneiden ja elektroniikan kauppaan. Ammattielektroniikkaan kuuluu muun muassa tuotantovideo- ja valvontatekniikkaa, langattomia ja kiinteitä viestintäratkaisuja sekä kuulonsuojausta.

Panasonic on ykkönen ilmastointi- ja ilmapumppujen markkinoilla. Kaukomarkkinat edustaa myös Panasonicin plasmanäyttöjä ja iskunkestäviä Toughbook-tietokoneita, joita ensimmäinen Kaukosanomat käsittelee.

Kaukomarkkinoilla on pitkät perinteet Aasian-kaupassa. Ensimmäinen toimisto perustettiin Pekingiin 1952 ja vuonna 1956 alkoi japanilaisten tuotteiden maahantuonti.

Lisätietoja:
  • Kyösti Ollila, Kaukomarkkinat, puh. 0400 448 947
    Olli-Pekka Tiainen, Elias, puh. 040 507 4754

 

Kommentit (0)
20
Tou

Työtä tarjolla

Blogissamme on ollut toukokuussa hiljaista, mutta samaa ei voi sanoa tilanteestamme työrintamalla. Saamme tällä viikolla lämpimäiset neljästä toimittamastamme lehdestä ja viides on jo käytännössä painovalmis.

Työn alla on jo uusia lehtiä, esitteitä ja verkkojulkaisuja..

Elokuussa tulemme todennäköisesti palkkaamaan graafisen suunnittelijan, joten laittakaahan sana kiertämään.

Etsimme hyvää tyyppiä, jolla on kokemusta lehtitaitosta ja web-suunnittelusta (koodaustaidotkaan eivät ole pahitteeksi). Ohjelmista hänen tulisi hallita erityisesti InDesign, Photoshop ja Illustrator.

Kaikki kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä minuun.

laura@jelias.fi
gsm 044 2730 737

 

Kommentit (0)
30
Huh

Kiitos kiitoksista

Apteekkariliiton jäsenkyselystä tulevat mieleen vaput, jolloin korostettiin työläiskansojen yhtenäisyyttä. Apteekkarilehden suosiosta olisi Kremlin vaalikoneistokin ollut kateellinen: erittäin tyytyväisten tai tyytyväisten osuus on yli 99 prosenttia!

Vuoden alussa tekemämme lehti- ja verkkouudistus on siis otettu hyvin vastaan. Joka toinen apteekkari pitää verkkosivuja ja uutiskirjettä erittäin tarpeellisina. Erittäin tai melko tyytyväisten osuus on 95 prosenttia.

”Yksittäiset palautteet uudistuksesta ovat olleet myönteisiä, ja kyllä tämä nyt vahvistaa sen, että uudistus onnistui”, toteaa lehden päätoimittaja Erkki Kostiainen.

Neuvostoliitossa tieto liikkui verkkaisesti, usein panssareita hitaammin. Sellainen ei ole enää mahdolista, vaan esimerkiksi sikainfluenssan pandemiauhkasta kaivataan koko ajan uutta informaatiota. Viitehintalaki toi yhteiskunnalle suuret säästöt, mutta se herätti valtavasti kysymyksiä sekä saatavuusongelmia, joista Apteekkari.fi on myös kirjoittanut.

Verkkopalvelu on seurannut aktiivisesti Lääkelaitoksen vaiheita ja Lääkealan keskuksen syntymistä. Myös kansainväliset asiat, ja esimerkisi Ruotsin apteekkimonopolin kohtalo on raportoitu nopeasti.

Eipä ihme, että verkkolehteä lukevat alalla muutkin kuin apteekkarit, parhaimmillaan heitä on yli 3 000 viikkokävijää. Jatkakaa uutisointia samaan malliin, työn sankarit!

P.S. Topi törmäsi apteekissa mieheen, joka oli ostamassa vaimolleen hengityssuojainta keskellä yötä. Sikainfluenssan leviämistä maailmalla voi seurata Google Mapsista.

 

Kommentit (0)
29
Huh

Ostoskorissa uskottavuus

Apteekkarissa 3/09 käsiteltiin apteekki-nimityksen villiä käyttöä terveystuotteiden verkkokaupassa. Koska Lääkelaitos ja viestintävirasto eivät voi puuttua asiaan, Apteekkariliitto esittää lääkelain muuttamista niin, että vain apteekkarit saisivat kutsua nettipalvelujaan apteekeiksi.

Apteekin asiakas nauttii lakien suojasta ja valvotusta ammattitaidosta. Apteekkariliiton toimitusjohtaja Reijo Kärkkäinen pitää kuluttajan huijaamisena, että verkon luontaistuotekaupat ratsastavat tällä maineella.

Riittääkö yksi sana sekoittamaan ”aikuisviihteen ammattilaisten” potenssivalmisteita myyvät sivustot oikeiden ammattiapteekkien verkkopalveluihin? Ikävä kyllä riittää – ja siitä saavat apteekit syyttää myös itseään.

Apteekkareita on houkuteltu perustamaan verkkoapteekkeja, joiden valikoima on pakostakin samankaltainen kuin luontaistuotekaupoilla. Tyylikin on usein sama: kävijälle tarjotaan kuukauden tuotteita, yliviivattuja hintoja ja listoja suosituimmista artikkeleista. Viimeistelemättömät pakkauskuvat ja harrastelijamainen yleisilme kruunaavat halvan vaikutelman.

Continue Reading..

 

Kommentit (0)
21
Huh

Suomi sai oman piraattiriidan

Kirjoitin marraskuussa kuinka tämän laman ilmiöitä on se, että tavara löytää uuden elämän helpommin verkosta kuin kirpputorilta. Yhdeksi esimerkiksi tuli mainittua kirjavuokraamo Bookabooka. Erityisesti opiskelijoille suunnatun palvelun idea on laittaa vanhat tenttikirjat kiertoon.

Kuten Hesaria lukevat tietävät, Teosto ja Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK ry vaativat palvelun lopettamista, koska vuokraaminen ilman tekijöiden ja kustantajien lupaa on laitonta. Tämän tulkinnan takana on vahvasti myös Kustannusyhdistys, jonka johtaja Sakari Laiho vertaa Bookabookaa Hesarin lehtiversiossa Pirate Bayhin.

Bookabooka ei vuokraa kirjoja, vaan saattaa maksullisella tekstiviestillä kirjojen tarvitsijat ja omistajat yhteen. Toiminta on ollut hyvin vaatimatonta: sivulla oli ennen uutista vaatimattomat 7 000 kävijää, ja kirjojakin oli vuokrattu muutamia kymmeniä.

Nyt niitä kävijöitä varmasti riittää. Ruotsissa Piratpartiet sai 13 000 uutta jäsentä, ja nousi maan neljänneksi suurimmaksi puolueeksi, kun Pirate Bay tuomittiin.

Ruotsissa moni vertaisverkko on kuitenkin säikähtänyt ja lopettanut toimintansa. Seuraavaksi Antipiratbyrån tulilinjalla saattaa olla kurssikirjoja välittävä Studentbay. Suomessa Bookabooka uhmaa tekijänoikeusjärjestöjen vaatimusta ja pitää palvelunsa auki. Mielenkiintoiseen keskusteluun voi osallistua sivuston blogissa Vuokrasin kirjan.

Aiheesta aikaisemmin sivuillamme:

Proletaarien verkko
Kenen tekijänoikeus

 

Kommentit (0)
31
Maa

Sinulle on roskia


”Miten viestimme edustamastamme yrityksestä”, kysyy Helsingin seudun kauppakamarin lähettämä sähköpostiviesti, joka markkinoi Tuija Piepposen viestinnän intensiivi-iltapäivää. Ehkä koulutus onkin ”tulosten ja yhteistyön kannalta tuiki tärkeää”, mutta samankaltaisia viestejä tulee samasta osoitteesta kovin usein.

Laskin että Kauppakamari on lähestynyt minua kuukauden aikana 15 kertaa sähköpostitse — yleensä myydäkseen kirjoja tai koulutusta. Pari kertaa kyseessä on ollut maksuton tilaisuus, tosin niistäkin toisessa markkinoitiin maksullisia palveluja. Kauppakamaria ei pidetä spämmääjänä, mutta ehkä edunvalvojalta voisi odottaa näinä aikoina muutakin kuin kaupallista aktiivisuutta.

Taantuma on innostanut yritykset käyttämään sähköisiä uutiskirjeitä. Tarjolla on paljon halpoja ja myös halvan näköisiä html-kirjeitä, joita on edullista syytää asiakkaiden sähköposteihin.

Kun amatöörimäiseen ilmeeseen yhdistetään tökerö viesti ja harkitsematon postitus, on vahinko valmis. Sähköinen uutiskirje on parhaimmillaan erinomaisen tehokas ja nopea väline, mutta väärinkäytettynä vain kiusallista häirintää.

VIISI VINKKIÄ

Ennen kuin joku tarjoaa sähköpostimarkkinoinnin intensiivikurssia edulliseen jäsenhintaan, tässä viisi vinkkiä ihan ilmaiseksi:

1) Jos nimität sähköistä suorapostitustasi uutiskirjeeksi, lupaukselle pitäisi löytyä myös katetta. Herätä mielenkiinto ja tarjoa lukijalle jokin uusi näkemys, tutkimustulos, tekemäsi merkittävä kauppa tai tuotejulkistus. Ei se ole uutinen, että nyt on taantuma ja sinä luukutat sadatta kertaa alennusmyynnistäsi.

2) Uutiskirjeen ilme on osa viestiä. Tylsä tai kömpelö ulkoasu syö uskottavuutta tuotteiltasi ja palveluiltasi. Kuva on tärkeä elementti kirjeessäkin.

3) Uutiskirje johdattaa lukijan verkkosivuillesi. Kun ne ovat kunnossa, asiakas voi kiinnostua muustakin kuin kirjeen sisällöstä.

4) Yhdistysten jäsenet ja vakiintuneet käyttäjäyhteisöt ovat tavallista vastaanottavaisempia kohderyhmiä. Säilytä luottamus ja pidä rima korkealla.

5) Pidä huoli, että uutiskirjeen peruutus -toiminto toimii. Jos tarpeeksi moni turhautunut vastaanottaja merkitsee kirjeen roskapostiksi, koko palvelimesi voi joutua roskapostilistalle.

     

    Kommentit (0)
    30
    Maa

    Kenen tekijänoikeus?

    Mikäli Brett Gaylorin loistava ykkösdokumentti Kenen tekijänoikeus? (RiP: A remix manifesto) pääsi eilen livahtamaan ohitsesi, älä anna virheen toistua. Ohjelma uusitaan ykkösellä lauantaina 4.4. klo 13.05.

    Ohjelman voi katsoa myös Yle Areenalla tai dokkarin omalla sivustolla, missä voit myös osallistua sen tekemiseen.

     

    Kommentit (0)