Aihe: Asiakas- ja ammattilehdet

22
Tam

Apteekkari uudistui

Apteekkarilehti sai uuden ilmeen, uudet verkkosivut ja sähköisen uutiskirjeen. Uudistuksessa mietittiin verkon ja lehden työnjakoa, ja hyödynnettiin molempien vahvuuksia.

Apteekkari.fi ja kerran viikossa ilmestyvä uutiskirje varmistavat, että lukija saa online-uutisensa nopesti. Painetulla julkaisulla on aikakauslehden vapaus syventyä ilmöihin ja niiden taustoihin visuaalisesti ja monipuolisesti.

Lehdessä on nyt kolme toisistaan erottuvaa osaa: uutiset, lääkkeet & tutkimus ja työ & tekijät. Ensimmäisen numeron pääjuttu kertoo siitä kuinka lääkevaihdon laajeneminen ja viitehintalaki leiikkaavat apteekkien taloutta tänä ja ensi vuonna.

Vuonna 1912 perustettu Suomen apteekkarilehti on Apteekkariliiton jäsenlehti. Sitä seurataan myös lääkeyrityksissä, sairaala-apteekeissa, lääkekeskuksissa ja farmasian koulutusyksiköissä. Lukijoita ovat myös lääke- ja terveydenhuollon viranomaiset. Lehti ilmestyy kymmenen kertaa vuodessa, ja Apteekkari.fi julkaisee uutisia lähes päivittäin.

Elias vastasi lehti- ja verkkouudistuksen suunnittelusta sekä graafisesta toteutuksesta. Verkkouudistuksen teknisen toteutuksen teki Koodiviidakko Oy .

Lisätietoja:
  • Erkki Kostiainen, Apteekkariliitto, 050 566 8188
    Olli-Pekka Tiainen, Elias, 040 507 4754

 

Kommentit (0)
22
Tam

Pala kakkua

Topi ja Laura hypistelevät uutta Apteekkarilehteä Eliaksessa.

Topi ja Laura hypistelevät uutta Apteekkarilehteä Eliaksessa.

”Apteekkarilehti on nyt painettu lehti, verkkolehti ja sähköinen uutiskirje”, totesi päätoimittaja, Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen esitellessään lehtiuudistusta talon omalle väelle. Hymy oli herkässä, kun toimitus kantoi laatikoittain tuoretta painomustetta Apteekkariliiton juhlasaliin.

Uuden lehden hypistely tuntuu aina hienolta, mutta innostunut tunnelma sai paatuneen toimittajankin herkistymään. Uudistusta tehdessä elettiin välillä pelkällä kahvilla. Nyt oli viimein myös kakun vuoro.

Projekti on ollut iso ja hieno haaste Eliakselle. Erityisen hienoa siinä on ollut toimeksiantajan ennakkoluulottomuus. Lääketurvallisuudesta vastaavat apteekkarit eivät ole yltiöpäisimpiä kokeilijoita, mutta Apteekkariliitto on tarttunut uusiin mahdollisuuksiin esimerkillisen rohkeasti. Journalismin palvelukseen taipui jopa liiton oma tunnus. Vastaavaan törmää asiakaslehdissä harvoin.

Tinkimätön ote ja laatu näkyvät myös lopputuloksessa. Lehti sai omalta väeltä heti kiitosta, ja myös verkkouudistus on ehtinyt keräämään positiivista palautetta.

Mitä mieltä sinä olet?

Lue myös uutinen » Apteekkari uudistui

 

Kommentit (0)
18
Mar

Apteekkari uudistuu

Apteekkialan ykkösmedia Apteekkari uudistuu vuoden alussa. Lehti syventyy ilmiöihin, ihmisiin ja uutisten taustoihin, ja Apteekkari.fi seuraa päivittäistä uutisvirtaa entistä tarkemmin. Verkkopalvelu saa tuekseen uutiskirjeen, joka tuo online-uutiset ja kommentit lukijoiden sähköposteihin.

Apteekkarissa korostetaan aikakauslehden vahvuuksia: selkeyttä, visuaalisuutta ja tyylikkyyttä. Tätä täydentää Apteekkari.fi:n nopeus.

”Perustehtävämme ei muutu. Seuraamme lääke- ja apteekkialaa kotimaassa ja ulkomailla ja tarjoamme apteekkareille ja apteekkien henkilökunnalle monipuolista tietoa ammatillisen kehittymisen tueksi”, sanoo päätoimittaja ja Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.

Lehti- ja verkkouudistuksesta sekä uutiskirjeen suunnittelusta vastaa Julkaisuosakeyhtiö Elias. Yhteistyö alkoi keväällä Aptekkariliiton vuosikatsauksesta.

Vuonna 1912 perustettu Suomen apteekkarilehti on Apteekkariliiton jäsenlehti. Apteekkareiden ja apteekkien henkilökunnan lisäksi lukijoita ovat lääke- ja terveydenhuollon viranomaiset. Sitä seurataan aktiivisesti myös lääkeyrityksissä, sairaala-apteekeissa, lääkekeskuksissa ja farmasian koulutusyksiköissä. Lehti ilmestyy kymmenen kertaa vuodessa.

 

Kommentit (0)
25
Elo

Saarioisten lehti Eliakseen

Julkaisuosakeyhtiö Elias ryhtyy toimittamaan Saarioisten asiakaslehteä. Ensimmäinen Eliaksen tekemä lehti ilmestyy vuodenvaihteessa. Saarioisten lehti on suunnattu vähittäiskaupan ammattilaisille, ja se ilmestyy kolme kertaa vuodessa. Syksyn aikana lehden konsepti uudistetaan.

– Haluamme tarjota lukijalle entistä enemmän ammatillista hyötyä. Tavoitteenamme on helppolukuinen lehti, josta lukija löytää tärkeää tietoa markkinoista ja ajankohtaisia keinoja tuoteryhmien myynnin kehittämiseen, sanoo lehden päätoimittaja, markkinointijohtaja Jouni Mattila Saarioisilta.

Saarioinen on kotimainen, yksityisessä omistuksessa oleva elintarvikekonserni, joka kuuluu Suomen johtaviin ruokataloihin. Saarioisten liikevaihto on 327 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 2 300. Konserniin kuuluu emoyhtiö Saarioinen Oy:n lisäksi Ruoka-Saarioinen, Liha-Saarioinen, Saarioisten Lihanjalostus, Saarioisten Säilyke ja Saarioisten Keskuslähettämö Suomessa sekä ruokatehdas Meleco Virossa ja myyntiyhtiö Finnsaar Ruotsissa.

Lisätietoja:
  • Jouni Mattila, Saarioinen, (03) 244 7111
    Olli-Pekka Tiainen, Elias, 040 507 4754
    Outi Järvelä, Elias, 040 577 1844

 

Kommentit (0)
07
Elo

Elonkorjuu alkoi

Ensimmäinen kesäloman jälkeinen työviikko on sujunut vauhdikkaasti. Keskiviikkona vietimme onnistuneen ”kick off” -päivän uuden asiakkaamme kanssa (toistaiseksi en voi paljastaa yrityksen nimeä). Tänään tapasimme Hammaslääkärilehden toimituskunnan palaute- ja koulutustilaisuudessa.

Aloitimme Hammaslääkärilehden uudistustyön vuosi sitten. Syksyllä työstimme uutta konseptia ja annoimme liitolle journalistista koulutusta. Ensimmäinen uudistettu lehti ilmestyi tammikuussa 2008. Taittokoulutusta jatkoimme kolmen ensimmäisen numeron ajan. Liitto on nyt tehnyt kahdeksan uuden konseptin mukaista lehteä ja saanut runsaasti positiivista palautetta uudistuksesta. Kiitosta on tullut niin lukijoilta kuin pohjoismaisten sisarlehtien toimituksiltakin.

Päällimmäinen fiilis molemmista tämän viikon tilaisuuksista on tunne kumppanuudesta. On mukavaa työstää lehtiä yhdessä. Emme ole asiakkaalle vain kasvoton alihankkija tai estradilta ohjeita jakeleva asiantuntija. Näin sen pitääkin olla.

Eliaksesta on vuodessa kehittynyt uskottava ja varteenotettava haastaja asiakaslehtikentälle. Odotamme innolla ja jännityksellä syksyn tarjouskilpailuja.

 

Kommentit (0)
03
Kes

Prostatahyperplasia sai lehden

Julkaisuosakeyhtiö Elias teki ensimmäisen eturauhasen hyvänlaatuiseen liikakasvuun keskittyvän ammattilehden. Lääkeyhtiö GlaxoSmithKlinen julkaisema Pros’data on suunnattu perusterveydenhuollon lääkäreille sekä urologeille.

Kun väestö ikääntyy, eturauhasen hyvänlaatuisesta liikakasvusta aiheutuvat vaivat yleistyvät. Kirurgisen erikoissairaanhoidon tarvetta pystytään kuitenkin vähentämään, kun liikakasvua aletaan hoitaa ajoissa.

Lehdessä käsitellään perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä, ja annetaan ohjeita potilaan kohtaamiseen sekä erotusdiagnostiikkaan. Dosentti Antti Rannikko esittelee eturauhassyövän seurantaan kehittämänsä PSA-kortin.

Pros’datan on taittanut ja toimittanut Elias.

Lisätietoja:
  • Kari Matikainen, GSK, 010 3030 586
    Olli-Pekka Tiainen, Elias, 040 507 4754

 

Kommentit (0)
03
Kes

Harhaluuloja verkkoapteekista

Suomalaiset valitsevat apteekkinsa sijainnin perusteella. Apteekkarilehden selvityksen mukaan myös aukioloajat vaikuttavat. Tulos tuskin on yllätys kenellekään, sillä vähissähän kilpailukeinot ovat.

Yrityksiä kehotetaan usein kehittämään vahvuuksiaan. Siinä on tekemistä, sillä apteekit sijaitsevat jo parhailla liikepaikoilla. Apteekki puuttuu vain seuduilta, joissa toiminta on kannattamatonta.

Apteekkaripäivillä esiteltiin vaihtoehtoja syrjäseutujen palvelemiseksi. Kuopion Lääkeinformaatiokeskuksen johtajaa Petri Krögeriä harmitti, kun apteekkiautomaatti varasti huomion. Turha syyttää toimittajia siitä, että tekniikkahullut suomalaiset innostuvat härveleistä. Tekstiviestin näprääjien sosiaaliseen luonteeseen sopii asioida koneen kanssa.

Onhan järjestelmän taustalla tietysti etäneuvontaa. Se voi olla asiakkaalle mukavasti etäisempää kuin ummetuslääkkeen ominaisuuksista jutustelu tutun apteekkarin tai farmaseutin kanssa.

Continue Reading..

 

Kommentit (0)
04
Maa

Hammaslääkärilehti uudistui

Suomen Hammaslääkärilehti uudisti ilmeensä ja rakenteensa vuoden alussa. Hammaslääkärien ykkösjulkaisu on nyt entistä selkeämpi ja lukijaystävällisempi.

Uutiset nostettiin lehden alkuun, tiede sai omat sivut ja lehden loppuosa varattiin ihmisille. Kuvapintaa lisättiin kaikissa osissa. Entistä suorempi ja aikakauslehtimäisempi linja on ollut mieluisa uudistus lukijoille.

Erityistä kiitosta on saanut Ihmiset-osan avaava Oma paikka –palsta, joka kertoo tavallisista hammaslääkäreistä ja heidän harrastuksistaan. Yksi uudistuksen tavoitteista olikin ammatti-identiteetin ja yhteisöllisyyden lisääminen.

Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen tekemään uudistukseen sisältyi myös journalistista koulutusta.

Hammaslääkärilehteä julkaisee Suomen Hammaslääkäriliitto, ja sen päätoimittaja on Matti Pöyry. Vuonna 1954 perustettu lehti ilmestyy tänä vuonna 16 kertaa.

Kuva

  • Kannen suunnittelun lähtökohtana oli ilmoitustila. Teemanumerossa ilmoitus sijoitettiin lisäkanteen. Uudistuksessa lehti sai selkeät, lukijoita ja tekijöitä palvelevat osiot.

 

Kommentit (0)
13
Mar

Koulutus innosti Lääkärilehteä uudistumaan

Koulutus- ja konsultointiohjelma innosti Suomen Lääkärilehteä journalistisiin uudistuksiin. Keväällä alkaneessa projektissa kannustettiin toimitusta pohtimaan työtapojaan kriittisesti ja miettimään kuinka lehteä voisi kehittää entistä yhteisöllisemmäksi ja koskettavammaksi.

Ajankohtaisosioon keskittynyt koulutus oli hyvin käytännönläheinen. Kokoontumisissa tarkasteltiin viime numeroita, ja mietittiin miten lehteä voi jäntevöittää kaivamalla alan tietotulvasta lääkäriä kiinnostavia puheenaiheita.

Sessioissa käsiteltiin lehden pääjuttua, uutiskärkeä, otsikointia, kuvajournalisimia sekä lukijaa palvelevien journalististen ja graafisten elementtien hyödyntämistä. Loppuraportti antoi vihjeitä myös toimituksen resurssien sekä lehden ja verkkopalvelun kehittämiseen.

”Olemme olleet hyvin tyytyväisiä. Joitakin esitettyjä uudistuksia on jo toteutettu”, sanoo lääketieteellinen päätoimittaja Päivi Hietanen.

 

Kommentit (0)