Aihe: Markkinointi ja mainonta

27
Tou

Kolossaalinen mediatapahtuma

Suuteleeko tätä pokaalia Barcelonan Lionel Messi vai Manchester Unitedin Cristiano Ronaldo? Minäkin pääsin aika lähelle. Oli pakko seurata perässä, kun jopa italialaismummot astelivat kuvauttamaan itsensä Mestareiden liigan palkintokannun kanssa. Jonottajia taisi olla hieman enemmän kuin taustalla näkyvälle Colosseumille.

Mestareiden liigan markkinointempaus oli nerokas. Maailman vanhimmalla stadionilla syntyi tähtikulttuuri, jota nykyiset jalkapallomiljoonäärit edustavat.

Gladiaattoritaisteluissa yleisön paikat jaettiin sosiaalisen aseman mukaan. Raunioilla sponsori Sony jakoi vip-lippuja muistuttavia kaulanauhamainoksia, jotta voisimme leikkiä hetken olevamme etuoikeutettuja.

Loppuottelu myytiin loppuun aikaa sitten, mutta kolossaalista mediatapahtumaa Rooman olympiastadionilla voi katsella helposti kotisohvaltakin. Ottelua seurataan 36 kameralla, paikat on varattu 120 televisio- ja radiokommentaattorille, 620 kirjoittavalle toimittajalle ja 180 valokuvaajalle.

Lentokenttämyymälässä ei kuitenkaan olisi saanut kuvata alkoholin myyntikiellosta kertovia kylttejä ja teippauksia. Ilmeisesti brittifanien hillitsemiseksi alkoholin myynti kiellettiin Rooman lentokentillä jo tiistaina. Italialaiseen tapaan kentältä löytyi silti baari, josta pystyi ostamaan viinejä ja joitakin liköörejä.

Illan loppuottelu täytyy kuitenkin katsella ilman tuliais-Limoncelloa ja Camparia.

 

Kommentit (0)
29
Huh

Ostoskorissa uskottavuus

Apteekkarissa 3/09 käsiteltiin apteekki-nimityksen villiä käyttöä terveystuotteiden verkkokaupassa. Koska Lääkelaitos ja viestintävirasto eivät voi puuttua asiaan, Apteekkariliitto esittää lääkelain muuttamista niin, että vain apteekkarit saisivat kutsua nettipalvelujaan apteekeiksi.

Apteekin asiakas nauttii lakien suojasta ja valvotusta ammattitaidosta. Apteekkariliiton toimitusjohtaja Reijo Kärkkäinen pitää kuluttajan huijaamisena, että verkon luontaistuotekaupat ratsastavat tällä maineella.

Riittääkö yksi sana sekoittamaan ”aikuisviihteen ammattilaisten” potenssivalmisteita myyvät sivustot oikeiden ammattiapteekkien verkkopalveluihin? Ikävä kyllä riittää – ja siitä saavat apteekit syyttää myös itseään.

Apteekkareita on houkuteltu perustamaan verkkoapteekkeja, joiden valikoima on pakostakin samankaltainen kuin luontaistuotekaupoilla. Tyylikin on usein sama: kävijälle tarjotaan kuukauden tuotteita, yliviivattuja hintoja ja listoja suosituimmista artikkeleista. Viimeistelemättömät pakkauskuvat ja harrastelijamainen yleisilme kruunaavat halvan vaikutelman.

Continue Reading..

 

Kommentit (0)
31
Maa

Sinulle on roskia


”Miten viestimme edustamastamme yrityksestä”, kysyy Helsingin seudun kauppakamarin lähettämä sähköpostiviesti, joka markkinoi Tuija Piepposen viestinnän intensiivi-iltapäivää. Ehkä koulutus onkin ”tulosten ja yhteistyön kannalta tuiki tärkeää”, mutta samankaltaisia viestejä tulee samasta osoitteesta kovin usein.

Laskin että Kauppakamari on lähestynyt minua kuukauden aikana 15 kertaa sähköpostitse — yleensä myydäkseen kirjoja tai koulutusta. Pari kertaa kyseessä on ollut maksuton tilaisuus, tosin niistäkin toisessa markkinoitiin maksullisia palveluja. Kauppakamaria ei pidetä spämmääjänä, mutta ehkä edunvalvojalta voisi odottaa näinä aikoina muutakin kuin kaupallista aktiivisuutta.

Taantuma on innostanut yritykset käyttämään sähköisiä uutiskirjeitä. Tarjolla on paljon halpoja ja myös halvan näköisiä html-kirjeitä, joita on edullista syytää asiakkaiden sähköposteihin.

Kun amatöörimäiseen ilmeeseen yhdistetään tökerö viesti ja harkitsematon postitus, on vahinko valmis. Sähköinen uutiskirje on parhaimmillaan erinomaisen tehokas ja nopea väline, mutta väärinkäytettynä vain kiusallista häirintää.

VIISI VINKKIÄ

Ennen kuin joku tarjoaa sähköpostimarkkinoinnin intensiivikurssia edulliseen jäsenhintaan, tässä viisi vinkkiä ihan ilmaiseksi:

1) Jos nimität sähköistä suorapostitustasi uutiskirjeeksi, lupaukselle pitäisi löytyä myös katetta. Herätä mielenkiinto ja tarjoa lukijalle jokin uusi näkemys, tutkimustulos, tekemäsi merkittävä kauppa tai tuotejulkistus. Ei se ole uutinen, että nyt on taantuma ja sinä luukutat sadatta kertaa alennusmyynnistäsi.

2) Uutiskirjeen ilme on osa viestiä. Tylsä tai kömpelö ulkoasu syö uskottavuutta tuotteiltasi ja palveluiltasi. Kuva on tärkeä elementti kirjeessäkin.

3) Uutiskirje johdattaa lukijan verkkosivuillesi. Kun ne ovat kunnossa, asiakas voi kiinnostua muustakin kuin kirjeen sisällöstä.

4) Yhdistysten jäsenet ja vakiintuneet käyttäjäyhteisöt ovat tavallista vastaanottavaisempia kohderyhmiä. Säilytä luottamus ja pidä rima korkealla.

5) Pidä huoli, että uutiskirjeen peruutus -toiminto toimii. Jos tarpeeksi moni turhautunut vastaanottaja merkitsee kirjeen roskapostiksi, koko palvelimesi voi joutua roskapostilistalle.

     

    Kommentit (0)
    09
    Maa

    Lisää numeroita!

    ”Ei tehrä tästä ny numeroo”, kuuluu Sinikka Nopolan tunnetuksi tekemä hämäläinen – ja miksei vähän yleissuomalainenkin – mentaliteetti. Mutta 19 kuukautta vanhan yrityksen on ihan pakko tehdä tekemisistään numeroa. Tässä muutama: 6 päivässä pääsimme uutisoimaan 3 hienosta asiakassuhteesta. Asiakkaista nuorin on 3 kuukauden ikäinen ja vanhin yli 90‐vuotias.

    Kauppalehti omisti perjantaina Preve Oy:n startille kokonaisen uutisaukeaman. Ei ihme, sillä suuren lääkeyhtiön siirtyminen palveluliiketoimintaan on iso askel. Pitkäaikaissairauksien omahoidon tukeminen on myös yhteiskunnallisesti merkittävä avaus.

    Lisäksi terveysvalmennukseen perustuvaa palvelukonseptia jalostetaan vientituotteeksi. Preven johtajan Mikko Vasaman mukaan keskusteluja on jo käyty Pohjoismaiden, Hollannin ja Sveitsin kanssa. Elias on ollut mukana Pfizerin uudessa aluevaltauksessa alusta asti. Nyt olemme päässeet suunnittelemaan yritysilmeen, ja työstämme parhaillaan Preven verkkosivuja.

    KWH Pipen asiakkaat saivat tällä viikolla luettavakseen ensimmäisen Eliaksen toimittaman Putkessa‐lehden. KWH‐konserniin kuuluva KWH Pipe on maailman johtavia muovisten putkijärjestelmien valmistajia ja kehittäjiä. Vaasalainen monialayritys täyttää tänä vuonna 80 vuotta.

    Vielä pidemmät juuret on kaapelivalmistaja Drakalla. Ensimmäinen Eliaksen toimittama Johdin-lehti ilmestyy kesäkuussa. Draka NK Cablesin yrityshistoriaa ovat nimet Suomen Kaapeli ja Nokian Kaapeli.

    Draka on muuten jo kolmas Outin entinen asiakas, joka on seurannut häntä tänne Eliakseen.

     

    Kommentit (2)
    06
    Maa

    Tervasta kasvoi Preve

    Lääkeyhtiö Pfizer otti uuden askeleen ja perusti palveluliiketoimintaan keskittyvän tytäryhtiön. Preve Oy myy pitkäaikaissairauksien omahoitoa tukevaa terveysvalmennusta sairaanhoitopiireille sekä muille alan organisaatioille ja yrityksille. Siinä koulutettu terveysvalmentaja ohjaa potilaitaan puhelimitse lääke‐, hoito‐ ja käyttäytymistieteitä yhdistävän ohjelman mukaan.

    Julkaisuosakeyhtiö Elias suunnitteli Preven yritysilmeen ja työstää parhaillaan verkkosivuston ulkoasua. Palvelu julkaistaan CH5 Finlandin Navigo‐sisällönhallintajärjestelmällä. Elias oli mukana projektin viestinnässä jo syksyllä 2007, kun terveysvalmennus alkoi Päijät‐Hämeessä. Silloin hanketta esiteltiin Nykypäivä‐lehdessä ilmestyneessä terveyspoliittisessa advertoriaalissa.

    ”Preven palvelut perustuvat verkostoitumiseen ja vahvaan yhteistyöhön osaavien yhteistyökumppaneiden kanssa”, sanoo Preven johtaja Mikko Vasama.

    Tutkitusti vaikuttavaan terveysvalmennukseen on osallistunut jo yli 700 000 ihmistä ympäri maailmaa. Päijät‐Hämeen TERVA‐pilotissa on ollut mukana yli 1000 valmennettavaa, ja tutkittua tietoa heidän terveytensä kohentumisesta saadaan vuoden 2009 aikana.

    Kauppalehti uutisoi tänään Pfizerin uuden aluevaltauksen näyttävästi.

    Preven väliaikaiselle verkkosivustolle pääset tästä linkistä www.preve.fi

    Lisätietoja:
    Mikko Vasama, Preve, puh. 050 395 0641
    Olli-Pekka Tiainen, Elias, puh. 040 507 4754

     

    Kommentit (0)
    13
    Hel

    Hyvä diili

    Olivia-lehti nappasi verkkosivustonsa vetonaulaksi yhden Suomen seuratuimmista bloggaajista. Paras aika vuodesta -blogin ”Honey Junky” siirtää supersuositun bloginsa Olivian maaliskuussa avautuvalle uudelle sivustolle.

    Hunajainen nimimerkki saa jäädä, mutta kymmenet tuhannet mehiläiset eivät voi olla väärässä. He löytävät takuuvarmasti tiensä Olivian sivustolle Stellan blogiin.

    Honey Junky on Suomen Ebba von Sydow. Kun Honey Junky ylisti syksyllä blogissaan Mavalan syksyn uutuussävyä, samainen lakka myytiin parissa päivässä loppuun Helsingistä.

    Stella saa jatkossa palkkaa harrastuksestaan ja Olivia vastineeksi 200 000 käyntiä kuukaudessa. Onnittelut molemmille!

     

    Kommentit (0)
    25
    Tam

    Painettu blogi

    Chicagossa ja San Fransiscossa jaellaan tiistaina erikoisia lämpimäisiä. The Printed Blog -julkaisee valittuja blogikirjoituksia ja niiden kommentteja kahdesti päivässä ilmestyvänä ilmaisena kaupunkilehtenä.

    Hanke on mainosrahoitteinen ja perustuu paikallisuuteen. Mukaan on näin alkuvaiheessa lupautunut yli 300 bloggaajaa.

    Onkohan tässä mitään järkeä?

    Aiheesta ovat kirjoittaneet muun muassa The New York Times ja Wired.

    P.S.
    The Printed Blog -sivuston uutisotsikoissa oli ainakin vielä tänään päiväyksissä väärä vuosiluku. Luulisi, että joku muukin olisi jo asiasta huomauttanut, mutta pistinpä minäkin toimitukselle viestiä. Saa nähdä korjaavatko virheen. Vuoden vanhat uutiset eivät anna sivustosta kovin dynaamista vaikutelmaa.

     

    Kommentit (0)
    14
    Tam

    Syntynyt kuluttamaan

    Viisivuotias on tarkka vaatteistaan. Paidat, housut tai sukkikset jäävät korin pohjalle käyttämättä, jos ne eivät miellytä. Joitakin voi pitää viikonloppuisin, mutta ei tarhassa kavereiden edessä. Siellä ovat muodissa Hello Kittyn kaltaiset tuotemerkit.

    Katsottuani kanadalaisen dokumentin Lasten markkinat (Consuming Kids), ymmärsin, että asiat voisivat olla paljon pahemminkin. Kun lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista poistettiin Yhdysvalloissa viimeisetkin rajoitteet Reaganin kaudella, amerikkalaislasten kulutus pomppasi jyrkkään kasvuun. Vuodesta 1984 lasten kulutus on kymmenkertaistunut 40 miljardiin dollariin.

    Viihde on mainontaa ja mainonta viihdettä, tuotemerkkejä tulvii lasten eteen kännykästä, netistä, tietokonepeleistä ja elokuvista. Markkinoinnilta ei voi välttyä edes pyjamajuhlissa. Raadollisimmaan kasvatus on sitä, että ylipainoiset oppilaat kärrätään mainosten ja karkkiautomaattien valtaamista kouluista luokkaretkelle ostoskeskukseen.

    Lapsista tulee ”esiteinejä” kuusivuotiaana. Lasten reaktioita tutkitaan tieteelisesti, ja he itse raportoivat toistensa käyttäytymisestä markkinatutkijoille. Lastenpsykiatri Michael Brady vertaa tietoon perustuvaa hyväksikäyttöä pedofiliaan.

    Mielikuvitus ja luovuus surkastuvat, kun kaikki on ohjelmoitua ja tuotteistettua. Kaksisuuntaiset mielialahäiriöt, ADHD ja masennus lisääntyvät. Ylipainoa seuraa diabetes ja korkea verenpaine.

    Yltiöliberalistisen talouspolitiikan jälkiä korjataan parhaillaan, ja periaatteessa Yhdysvaltain ilmapiiri voisi olla suotuisa myös lapsimarkkinoinnin sääntelyyn. Se voi kuitenkin olla vaikeaa. Lasten kautta vaikutetaan 700 miljardin dollarin eli runsaan 500 miljardin euron vuotuisiin ostopäätöksiin. Lasten terveys tuskin on ensimmäisenä mielessä, kun tätä kulutuvetoista taloutta elvytetään nousuun.

    Lapsimarkkinoinnin tekijät sysäävät vastuun vanhemmille. Suosittelen ohjelman katsomista isille, äideille ja alan ammattilaisille. Uusinta tulee lauantaina 17.1. klo 13:05, ja dokumentti löytyy myös Ylen nettisivuilta.

     

    Kommentit (0)
    06
    Tam

    Verkkoyhteisö yllättää

    Meinasin pudota tuolilta, kun näin blogisyötteemme kilpailijamme saitilla. Maggien Miikka Leinonen kertoi itsekin hieman miettineensä kilpailijoiden esillepanoa. Hän perusteli epätavallista ratkaisuaan sillä, että ala tarvitsee yhteistä mainosta ja keskustelua.

    Olen samaa mieltä. Olen myös erittäin ilahtunut.

    Miikka on kirjoittanut blogista markkinoinnin välineenä muun muassa näin.

    Jatkamme harjoituksia.

     

    Kommentit (0)
    28
    Mar

    Proletaarien verkko


    Juice Leskisen kuolemasta ehti kulua lähes päivälleen kaksi vuotta, kun hänen syntymäkaupunkiaan viedään. Runsaan 5000 asukkaan Juankoski on käytännössä syntynyt Stromsdalin kartonkitehtaan ympärille. Konkurssi kahmaisee paikkakunnalta suoraan reilut 200 työpaikkaa.

    Tappiollinen Stromsdal kaatui viime kädessä finanssikriisiin: rahoitusta pelastusoperaatioon ei enää järjestynyt, kun tilauskanta romahti. Pörssiyhtiön konkurssi on harvinainen, mutta myös suoraa jatkumoa paperiteollisuuden kujanjuoksulle.

    Kuukausi sitten Jari Sarasvuo toivotti Trainers’ Housen tappiollisessa osavuosikatsauksessa joululaulua lainaten: ”tule lama kultainen.” Sarasvuon uho yhtiön vahvuudesta ja taantuman suomasta lopullisesta irtiotosta tietysti närkästyttävät, mutta on hän ainakin oikeilla jäljillä. Verkkobisnekseen keskittymällä palveluyrityksen on mahdollista kasvaa myös laman aikana.

    Jos euroja nyt johonkin laitetaan, niin digitaaliseen liiketoimintaan ja markkinointiin. Sitä on helppo mitata, ja se tuo myös helposti säästöjä. Vai mitä sanotte ideasta hyllyttää formulabileet ja esitellä ensi vuoden F1-auto netissä?

    Viime laman aikana Suomi täyttyi kirpputoreista. Kierrätyksen suosio kasvaa nytkin, mutta enää ei tarvitse mennä toreille tai teollisuushalleihin. Kätevimmin tavara vaihtaa omistajaa netissä.

    Bookabookassa vuokrataan tenttikirjoja ja Kuinomassa sekä iRentissä melkein mitä tahansa. Vaihtokaupat perustuu nimensä mukaan siihen, että tavaraa vaihdetaan toiseen.

    Ja tämä kaikki on syntynyt ennen kuin taantumasta, saati lamasta, on ollut tietoakaan.

     

    Kommentit (0)