Aihe: Blogi

08
Mar

Puskaretki

Kaveriporukalla on tapana tehdä syksyinen luontoretki. Kävelemme päivän metsässä, saunomme ja syömme hyvin.

Lokakuussa kohteena olivat Hollolan ja Lahden ulkoilureitit eli ei mikään vaativa vaellusmaasto. Kuvittelin olevani kunnoltani nelihenkisen seurueen parhaimmistoa, mutta vajaa 25 kilometriä reipasta marssia todisti toista.

Tunsin itseni läskiksi.

”Paino on pudonnut 15 kiloa. Olen syönyt monipuolisesti ja liikkunut. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus”, kehaisi uuteen rasvatietoon uskova kaverini.

Kokonaisuus sai uuden mittapuun, kun saunailtaan liittyi mäkikotka Janne Ahonen. Kilpailupainoaan viisi kiloa tuhdimpanakin urheilija oli pelkkää pyykkilautaa ja paljasti muut pullukoiksi.Continue Reading..

 

Kommentit (0)
29
Lok

Lehden huomatuin ilmoitus

Jokainen meistä tietää miltä tuntuu, kun kieli jäätyy metallikaiteeseen tai mattotelineeseen. Tähän lapsuusmuistoon vetoaa Panasonicin ilmalämpöpumppua mainostava ilmoituksemme ”Olihan se tiedossa”.

Ja aika hyvin se vetoaa, sillä mainos oli TM-Rakennusmaailman tutkimusnumeron 6/2010 ylivoimaisesti huomatuin, spontaanisti muistettu mainos. Se muistuttaa, että aikuisen miehen pitäisi jo tuntea talven termofysiikka, eikä hankkia etelään tarkoitettua jäähdytyspumppua, joka jäätyy Suomen pakkasissa.

TM-Rakennusmaailmalla on 214 000 lukijaa, joten 75 prosentin* huomiarvo tarkoittaa, että 137 000 heistä on noteerannut ilmoituksen. Huomiota lisäsivät saman lehden testistä saadut TM-tähdet ja Panasonicin hyvä maine, mutta yleisin perustelu oli itse idea.

Ilmoitusta kehuttiin erottuvaksi, hauskaksi, humoristiseksi ja leikkisäksi. Kommenteista tuli myös ilmi, että kielen jäätymien on tuttu kokemus.

Jotkut pitivät kuvaa ärsyttävänä, jopa iljettävänä. Olemme tyytyväisiä, että ilmalämpöpumpun mainos ei jättänyt ketään kylmäksi.

*Lähde: IRO Research / Mainosmittari

 

Kommentit (0)
18
Lok

Futaamo luo jalkapallokulttuuria

Julkaisuosakeyhtiö Elias on avannut kotimaisen jalkapallon fanisivuston www.futaamo.fi. Nuorille suunnattu Futaamo rakentaa suomalaista futiskulttuuria ja kasvattaa liigajalkapallolle uutta yleisöä.

Ensimmäisessä vaiheessa futaamo esittelee pelaajia ja heidän fanejaan, ja järjestää kilpailuja. Veikkausliigan piirustuskilpailun voittaja sekä kaikki työt ovat nähtävillä Futaamossa. Sivustolla voi äänestää omaa suosikkiaan.

Yhteisöllisiä ominaisuuksia kehitetään vähitellen, ja talven aikana on tarkoitus avata osio, jossa kuka tahansa voi rekisteröityä ja perustaa kotimaiselle suosikkiseuralleen oman fanikerhon.

Suomessa on lähes 100 000 rekisteröitynyttä jalkapallojunioria, ja moninkertainen määrä lajista kiinnostuneita nuoria. Futaamon tarkoitus on tehdä kotimaisesta liigasta kiinnostavaa myös heille.

Futaamon pääyhteistyökumppani on Veikkausliiga. Sivuston teknisestä toteutuksesta vastasi TietoWeb Oy.

 

Kommentit (2)
15
Lok

Kaukosanomat uudistui

Kaukomarkkinoiden asiakaslehti Kaukosanomat sekä sen verkkoversio kaukosanomat.fi uudistuivat. Julkaisu muuttui erikoisalojen teemalehdestä koko monialayrityksen asiakaslehdeksi.

Tämä näkyy ulkoasussa sekä rakenteessa. Sapluunaleikkauksista ja maastopuvun ruskeista sävyistä on siirrytty kevyempään ilmeeseen. Päivitimme julkaisun typografian sanomalehtimäisemmäksi ja veimme värimaailman lähemmäs yrityksen omaa värimaailmaa.

Etusivu varattiin vinkeille, ja pääkirjoitus siirtyi kakkossivulle. Ulkopuolisen asiantuntijan haastattelu Kaukoviisas sijoitettiin loppuosaan, jonne rakennettiin myös uutispalsta Kaukokirjoitin tuomaan rytmiä ja joustavuutta lehteen.

”Uusi ilme on entistä raikkaampi ja modernimpi. Lehti on saanut paljon hyvää palautetta talon sisältä ja asiakkailta”, kertoo Dataosaston päällikkö Kyösti Ollila Kaukomarkkinoista.

Printtilehden muoto muuttui amerikkalaismallisesta kapeasta ja korkeasta tabloidista yleisempään 280×400 -kokoon. Vielä suurempi muutos tehtiin lehden verkkosivuille.

Uutiskirjeiden teemoihin ja numeroihin perustunut jaottelu poistui verkosta, ja jutut ryhmiteltiin ilmestymisjärjestyksessä osastoihin ”energia”, ”turvallisuus”, ”tehokkuus” ja ”kaukoviisas”.

Lue myös:

Kauppalehti kiinnostui
Journalismi puree
Kaukomarkkinoille lehti ja uutiskirje

 

Kommentit (0)
11
Lok

Kansi tehosi

Puhuin pari viikkoa sitten Libriksen lehtiseminaarissa journalisimin mahdollisuuksista asiakas- ja järjestölehdissä. Korostin otsikoinnin ja näkökulman merkitystä, ja esittelin muutaman esimerkin siitä kuinka ammattilehden sisällöllä rikotaan valtakunnallinen uutiskynnys ja saadaan asialle lisää huomiota.

Uusi kouluesimerkki tästä löytyy tämän päivän Hesarin taloussivulta (B5). Otsikko ”Lapsi maksaa työnantajalle 12 000 euroa” on poimittu suoraan tekemästämme Apteekkarilehden kannesta. Itse asiassa juttu on kuvitettukin kannen revinnäisellä.

”Jokainen vauva maksaa apteekille noin 12 000 euroa”, kertoo Apteekkarilehden tuoreimman numeron kansi. Raskaana olevan äidin pullistuneen mahan päälle on pingotettu teksti ”Pakko venyä”, kirjoittaa päivän Helsingin Sanomat.

Maan suurin ja arvostetuin päivälehti nosti kuuden palstan uutisellaan esiin, että perhevapaat kuormittavat apteekkeja, ja ne haluaisivat jakaa kustannuksia miesvaltaisten alojen kanssa.

Apteekkari_10_10

Aikaisemmin sivuillamme:

Journalismi puree
Kauppalehti kiinnostui

 

Kommentit (0)
29
Syy

Kolme vuotta, kolme A:ta

Viime viikolla kolahti yllättävä kirje luottoluokitusyhtiö Soliditetilta. Yllättävä siksi, että odotin saavamme tällaista postia aikaisintaan vuoden lopulla, kun kolmas kokonainen tilikautemme on päättynyt.

“Vain 4,7 prosenttia suomalaisyrityksistä kuuluu korkeimpaan luottoluokkaan AAA. Yrityksenne on yksi niistä. Onnittelumme!”

Korkeimpaan luottoluokkaan vaaditaan keskimääräistä huomattavasti paremmat tunnusluvut, positiivinen tausta ja maksukäyttäytyminen sekä riittävä toiminnan volyymi.

En ole pitänyt tätä yleispätevänä todisteena yrityksen hyvyydestä. Luokitus osoittaa vain, että talouden perusta on kunnossa. Se ei kerro luovuudesta, kilpailueduista tai kasvupotentiaalista.

Toisaalta ihan ilman potentiaalia ei ehkä nousta ykkösluokkaan kolmessa vuodessa keskellä markkinointialan pahinta lamaa. Kyllä me siis hieman ylpeitä olemme tästä välietapista – ja kiitollisia kaikille teille, jotka olette osaamiseemme luottaneet.

Sertifiointibisneksen nerokkuutta sopii myös ihailla. Siinähän asiakas maksaa siitä, että saa esitellä luokittelijansa brändiä. Mekin olemme viime aikoina sijoitelleet TM:n testitähtiä tarkkojen ohjeiden mukaan aika moneen ilmoitukseen ja esitteeseen.

Onnittelumme Soliditet, olette löytäneet luokitusdiplomillenne taas uuden tyytyväisen ostajan.

 

Kommentit (0)
16
Syy

FiHTA sai juhlalehden

Suomalaista terveysteknologian vientiteollisuutta edustava Terveysteknologian Liitto ry – FiHTA juhlii lokakuussa 30-vuotispäiväänsä.

Juhlavuoden kunniaksi liitto julkaisi Terveys & Teknlogia -lehden, jonka ulkoasun Julkaisuosakeyhtiö Elias suunnitteli. Elias myös taittoi ja kuvitti lehden. Julkaisun piirrokset ovat Eliaksen graafisen suunnittelijan Topi Kaireniuksen käsialaa. Sisällöstä vastasi Martti Ahlsten Viestintätoimisto Verbistä.

Lehteä jaetaan Kuntamarkkinoilla 15.–16.9. sekä Kuntalehden liitteenä 7.10.

Julkaisuosakeyhtiö Elias on tehnyt FiHTA ry:lle myös 30-vuotisjuhlien kutsut ja muuta markkinointimateriaalia.

FiHTA:n tavoitteena on saada Suomeen lisää terveysteknologian yrityksiä, innovatiivisia tuotteita sekä uusia työpaikkoja. Moni menestystarina on alkanut yliopiostosairaalan ja yrityksen yhteistyöstä. T2-lehti kertoo, että tämä ainutlaatuinen kilpailuetu on vaarassa, sillä kilpailulainsäädäntö ja organisaatioiden liikelaitostuminen vähentävät sairaaloiden intoa tuotekehitystyöhön.

Lisätietoja

Terhi Kajaste, FiHTA, 050 576 5536
Olli-Pekka Tiainen, Elias, 040 507 4754

 

Kommentit (2)
03
Syy

Yhteistyö Apteekkarin kanssa syveni

Julkaisuosakeyhtiö Elias on kesäkuun alusta vastannut Suomen apteekkarilehden pääjuttujen ja kansien ulkoasusta. Yhteistyö Apteekkarilehden kanssa alkoi kaksi vuotta sitten lehden konsepti- ja ulkoasu-uudistuksesta.

Tänään ilmestyvän Apteekkarin (nro 9/2010) kannessa hymyilee maailmanmainetta Hanoi Rocksissa maistellut Jan Stenfors alias Nasty Suicide. Kannen kuvasi Susa Junnola.

Elias on tehnyt Apteekkariliitolle myös vuosikatsauksia, ilmoituksia ja apteekkari.fi-sivuston.

Lue myös:

Apteekkari uudistui
Pala kakkua
Kiitos kiitoksista
Napinaa lääkeneuvoista
Uutiskirje kiinnosti
Puoliksi tehty

 

Kommentit (0)
31
Elo

Perhosia vatsassa

Viime syksynä raapustin uutena Eliaksen työntekijänä ensimmäisen blogikirjoitukseni. Kerroin kuinka parhaita syksyjä ovat ne, jolloin saa hypätä uusiin seikkailuihin. Tänä syksynä huomaan olevani jälleen samankaltaisen tilanteen edessä. Muutan syyskuun alussa poikaystävän perässä Wieniin ja aloitan siellä työt uudessa työpaikassa.

Olen innoissani ja tietysti jännittääkin. Samalla kuitenkin olo on hieman haikea jättäessäni hyvän työpaikan ja mukavat työkaverit taakseni. Eliaksessa olen saanut tehdä monipuolista työtä ja kehittyä, mikä on – sallinetteko sanoa – siistiä!

Aika on mennyt hurjan nopeasti, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Jännittävää syksyä kaikille muillekin ja kiitos kuluneesta vuodesta Eliaksen väelle!

 

Kommentit (2)
11
Elo

Koukussa valoon

Kaikki alkoi edellisessä työpaikassani, kun sain joulubonuksena sellaisen. Se mahtui taskuun ja sitä oli helppo käyttää.

Tähtäilin sillä esikoisemme ensivaiheita ja lomakohteiden jättiläispitsoja. Into laajeni ja pian sen oli oltava melkein koko ajan saatavilla.

Luin manuaalin ja sitten se kamera alkoi säkättää tauotta. Piti saada parempia ja tarkempia räpsyjä. Asensin laitteeseen puolilaillisen ohjelmiston, joka lisäsi pokkariini järjestelmäkameran ominaisuuksia.

Mutta enää ei kenno riittänyt. Piti saada isompia, sävykkäämpiä ja tarkempia kuvia. Kaveri kulman takaa lykkäsi käteen vanhan digijärkkärinsä, ihan vaan koekäyttöön. ”Ota rauhassa tuntumaa, kokeilu ei maksa mitään.” Sitten se oli saatava omaksi.

Oli myös saatava tietää lisää valosta, ajasta ja herkkyydestä. Haalin kirjoja ja lisävarusteita; linssin suotimia, tripodeja, loittorenkaita. Piilottelin Foto-Rajalan muovikasseja vaimolta. Ryömin pusikoissa putki ojossa ötököitä etsien. Eksyin suurkaupungeissa, koska matkakumppanini eivät jaksaneet odottaa sitä oikeaa auringon kulmaa. Ymmärsin olevani koukussa.

Sitten löysin valokuvauspäiväkirja Blipfoton ja sain uskottavan syyn kantaa kameralaukkua jatkuvasti mukana, koska jokaiselle päivälle on löydyttävä siitä kertova otos. Viime viikonloppuna kuvasin sadannen blippini. Toisin sanoen elämääni voi selata reilu sata päivää taakse päin täällä.

Blipfoton Bill & Ted -tyylinen ”be excellent to each other” -kritiikki sopii mainiosti kaltaiselleni fotonistille; mitättömästäkin kuvasta saadut vuolaat kehut antavat kelpo syyn pyrkiä parempaan tulokseen seuraavana päivänä: ”Lovely colors! Brilliant details! Awesome!”

Puolet Blipfoton hauskuudesta onkin toiset blippaajat. Muiden harrastajien mieltymykset ovat kiinnostavaa ja hupaisaa seurattavaa. Yksi kuvaa joka sunnuntai kirkon, toinen jokapäiväisen leipänsä (brittikeittiön herkut, huh!). Blipfoto on myös erittäin yhteisöllinen – esimerkiksi juuri eilen sain yhdysvaltalaiselta rouvalta tarjoiluehdotuksen hollantilaisille paloviinarusinoilleni.

Itse koen tyytyväisyyttä kun muistikortille tallentuu skarppi ja kivasti sommiteltu kuva jostakin ruohonjuuritason elävästä. Etenkin heinäsirkat ovat antoisia kuvattavia. Pitäisi tosin saada vielä vähän suurempi makrolinssi. Ihan vähän suurempi vaan.

Fotomaraton Taiteiden yönä 27.8.2010

Aikaisemmin sivuillamme:

Koukussa blogeihin (Emmi)
Juosten kuvattu

 

Kommentit (1)