Aihe: Asiakas- ja ammattilehdet

17
Kes

Lehti pääsi kirjahyllyyn

Päätä särki ihan pirusti. Viikon sitä siedin, ja eilen hain ammattiapua Viiskulman terveysasemalta.

Innokas lääkäri paneutui asiaan huolella; otettiin ultra, röntgen ja suunniteltiin silmän paineenmittausta seuraavalle päivälle.

Parantajan hakiessa UÄ-laitetta silmäilin miekkosen kirjahyllyä. Ja kappas — kirjojen välistä pilkistivät molemmat Eliaksen toimittamat Pros’data-lehdet! Eikä missään satunnaisessa lehtipinkassa vaan tasan siellä missä pitääkin, Therapia Fennican ja muun ammattikirjallisuuden väliin arkistoituina!

PS. Jomotuksen syy selvisi röntgen-kuvasta: kupla otsassa kiristi pinnoja. Otsaonteloon kertynyttä eritettä lääkäri ei sen tarkemmin määritellyt, mutta palattuani töihin Outilla oli asiasta omat arvionsa…

 

Kommentit (0)
12
Kes

Johdin saa kehuja


Ensimmäinen Eliaksen toimittama Johdin-lehti postitettiin tällä viikolla asiakkaille. Lehti on saanut hienon vastaanoton ja spontaaneja kiitoksia lukijoilta.

Tuntuu hyvältä. Tätä on tehty koko sydämellä. Vielä kerran lämmin kiitos kaikille teille, jotka teitte lehden kanssamme!

Lehden pääjutun ja kannen kuvasi Vesa-Matti Väärä.
Johtimen verkkoversion löydät tästä linkistä.

 

Kommentit (0)
27
Tou

Kaukomarkkinoille lehti ja uutiskirje

kauko_kansi

Kaukomarkkinat alkaa julkaista uutta ammattielektroniikan erikoislehteä, Kaukosanomia. Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen suunnitteleman tabloid-konseptin teema vaihtuu toimialojen ja tuoteryhmien mukaan.

Ensimmäinen Eliaksen toimittama Kaukosanomat kertoo kuinka langaton työskentely tehostaa terveydenhuoltoa. Lehti ilmestyy tällä viikolla, ja sitä jaetaan myös terveydenhuollon atk-päivillä.

Samasta aiheesta ilmestyy myös sähköinen uutiskirje, joita tullaan Kaukosanomien tapaan teemoittelemaan toimialoittain. Uutiskirjeen toimittaa Elias, ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa Koodiviidakko.

Aspo-konserniin kuuluva Kaukomarkkinat keskittyy teollisuuskoneiden ja elektroniikan kauppaan. Ammattielektroniikkaan kuuluu muun muassa tuotantovideo- ja valvontatekniikkaa, langattomia ja kiinteitä viestintäratkaisuja sekä kuulonsuojausta.

Panasonic on ykkönen ilmastointi- ja ilmapumppujen markkinoilla. Kaukomarkkinat edustaa myös Panasonicin plasmanäyttöjä ja iskunkestäviä Toughbook-tietokoneita, joita ensimmäinen Kaukosanomat käsittelee.

Kaukomarkkinoilla on pitkät perinteet Aasian-kaupassa. Ensimmäinen toimisto perustettiin Pekingiin 1952 ja vuonna 1956 alkoi japanilaisten tuotteiden maahantuonti.

Lisätietoja:
  • Kyösti Ollila, Kaukomarkkinat, puh. 0400 448 947
    Olli-Pekka Tiainen, Elias, puh. 040 507 4754

 

Kommentit (0)
20
Tou

Työtä tarjolla

Blogissamme on ollut toukokuussa hiljaista, mutta samaa ei voi sanoa tilanteestamme työrintamalla. Saamme tällä viikolla lämpimäiset neljästä toimittamastamme lehdestä ja viides on jo käytännössä painovalmis.

Työn alla on jo uusia lehtiä, esitteitä ja verkkojulkaisuja..

Elokuussa tulemme todennäköisesti palkkaamaan graafisen suunnittelijan, joten laittakaahan sana kiertämään.

Etsimme hyvää tyyppiä, jolla on kokemusta lehtitaitosta ja web-suunnittelusta (koodaustaidotkaan eivät ole pahitteeksi). Ohjelmista hänen tulisi hallita erityisesti InDesign, Photoshop ja Illustrator.

Kaikki kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä minuun.

laura@jelias.fi
gsm 044 2730 737

 

Kommentit (0)
30
Huh

Kiitos kiitoksista

Apteekkariliiton jäsenkyselystä tulevat mieleen vaput, jolloin korostettiin työläiskansojen yhtenäisyyttä. Apteekkarilehden suosiosta olisi Kremlin vaalikoneistokin ollut kateellinen: erittäin tyytyväisten tai tyytyväisten osuus on yli 99 prosenttia!

Vuoden alussa tekemämme lehti- ja verkkouudistus on siis otettu hyvin vastaan. Joka toinen apteekkari pitää verkkosivuja ja uutiskirjettä erittäin tarpeellisina. Erittäin tai melko tyytyväisten osuus on 95 prosenttia.

”Yksittäiset palautteet uudistuksesta ovat olleet myönteisiä, ja kyllä tämä nyt vahvistaa sen, että uudistus onnistui”, toteaa lehden päätoimittaja Erkki Kostiainen.

Neuvostoliitossa tieto liikkui verkkaisesti, usein panssareita hitaammin. Sellainen ei ole enää mahdolista, vaan esimerkiksi sikainfluenssan pandemiauhkasta kaivataan koko ajan uutta informaatiota. Viitehintalaki toi yhteiskunnalle suuret säästöt, mutta se herätti valtavasti kysymyksiä sekä saatavuusongelmia, joista Apteekkari.fi on myös kirjoittanut.

Verkkopalvelu on seurannut aktiivisesti Lääkelaitoksen vaiheita ja Lääkealan keskuksen syntymistä. Myös kansainväliset asiat, ja esimerkisi Ruotsin apteekkimonopolin kohtalo on raportoitu nopeasti.

Eipä ihme, että verkkolehteä lukevat alalla muutkin kuin apteekkarit, parhaimmillaan heitä on yli 3 000 viikkokävijää. Jatkakaa uutisointia samaan malliin, työn sankarit!

P.S. Topi törmäsi apteekissa mieheen, joka oli ostamassa vaimolleen hengityssuojainta keskellä yötä. Sikainfluenssan leviämistä maailmalla voi seurata Google Mapsista.

 

Kommentit (0)
29
Huh

Saarioisten kesä

Posti tuo näinä päivinä kauppiaille Saarioisten kesänumeron. Lehdessä kerrotaan muun muassa tulevan myyntikauden (touko–elokuu) uutuustuotteista ja valmisruuan myynnistä kesällä.

Lounaalla-palstan vieraana on tutkimuspäällikkö Johanna Mäkelä Kuluttajatutkimuskeskuksesta. Hänen mukaansa valmisruokateollisuudella on ollut keskeinen rooli siinä, että suomalaisista naisista merkittävä osa työskentelee kodin ulkopuolella. Mäkelä on mukana suomalaisen ruuan tulevaisuutta kartoittavassa MIRHAMI 2030 -hankkeessa, johon myös Saarioinen osallistuu.

MIRHAMI hahmotti neljä erilaista tulevaisuusskenaariota siitä, miten Suomessa syödään parin vuosikymmenen kuluttua. Globalisaation, väestönkasvun ja ilmastonmuutoksen vaikutukset nousivat keskeiseen osaan kaikissa tulevaisuudenkuvissa: miten ruokaa pystytään tuottamaan, millaista ruokaa on saatavilla? Entä riittääkö ruoka kaikille? Tähän mielenkiintoiseen tutkimus- ja kehittämishankkeeseen voi tutustua lehden lisäksi myös Turun kauppakorkeakoulun verkkosivuilla.

Saarioisten tarinoita -palsta viihdyttää lukijoita menneiden vuosikymmenten kertomuksilla ja kuvilla. Saarioisten kartanon pihapiirissä on mm. viljelty tupakkaa, kasvatettu kirjolohia, sinikettuja ja fasaaneja. Siellä on valmistettu kukkamultaa ja silitysjauhetta ja purkkiin on säilötty niin koiranruokaa, uusia perunoita kuin maksalaatikkoakin. Tarinoita voi lukea myös verkkosivuilta Saarioinen.fi.

Saarioisten-tabloidjulkaisu ilmestyy myyntikausittain kolme kertaa vuodessa.

 

Saarioisten lehteä tehdessä ei nälkä pääse yllättämään. Uutuustuotemaistiaiset otetaan Eliaksessa aina yhtä innolla vastaan.

Saarioisten lehteä tehdessä ei nälkä pääse yllättämään. Uutuustuotemaistiaiset otetaan Eliaksessa aina yhtä innolla vastaan.

 

Kommentit (0)
08
Huh

Pelottava lehti

Työterveyslääkäri Vesa Nurmenniemellä on selitys siihen, miksi miehistä on vaikea tehdä lehtiä miehille.

Työterveyslääkäri Vesa Nurmenniemellä on selitys siihen, miksi miehistä on vaikea tehdä lehtiä miehille.

Äskettäin Trendin pikkuveli Veli-lehti pokkasi postuumisti kunniamaininnan Grafian Vuoden Huiput -kisassa.

Arvostus ei kuitenkaan tuonut taloudellista menestystä, vaan Veli päätyi jo joulukuussa miesten elämäntapalehtien hautausmaalle Slitzin, Miesten Glorian, Men’s Healthin ja Suomen Kuvalehden Mies-lehden seuraksi.

Ihmettelin mieslehtien heikkoa menestystä työterveyslääkäri Vesa Nurmenniemelle, joka on tehnyt Mieskilinkasta menestyvän konseptin terveydenhuoltoon.

”Suomalainen mies on vielä niin juntti, että se pitää miehelle tarkoitettua lehteä homolehtenä. Se voi olla hänestä jopa pelottava”, vastasi Nurmenniemi.

Työterveyslääkärin mukaan esimerkiksi terveyden tematiikka täytyisi upottaa moottoreiden ja maatalousnäyttelyiden sekaan. Työ, harrastus ja seksi ovat kiinnostavampia lehden teemoja kuin miehenä oleminen.

”Ydinviesti pitää piilottaa normaalilta näyttävään lehteen, vaikka Aku Ankkaan. Silloin mies voi lukea artikkeleita, joita hän ei koskaan lukisi Mies-nimisestä lehdestä.”

Tekniikan Maailman jatkeeksi syntynyt Miesten Maailma on ammentanut härveleistä muista miehisistä nautinnoista lehteä vuodesta 2005, mutta parin numeron vuositahtia ilmestyvän julkaisun tulevaisuus päätetään yhä vuodeksi  kerrallaan. Ehkäpä lehden pitäisikin olla menestyäkseen kunnolla pelottava — tai lukijan valmiiksi peloissaan.

”Totuuden nimessä täytyy sanoa, että miehistä noin 30 prosenttia saa Miesklinikasta samanlaiset sätkyt kuin mieslehdestä. Sen porukan saa temmattua tänne vain, kun suorituskyky työsaralla, seksuaalielämässä ja harrastuspiireissä on uhattuna.”

Haastattelin Nurmenniemeä Pros’data-lehteen, joka käsittelee eturauhasen hyvänlaatuista liikakasvua. Prostatahyperplasian leikkaushoito karmii miehiä yhä, mutta yleensä mies hakeutuu lääkäriin eturauhassyövän pelosta. Lääkäreille suunnatussa lehdessä urologi Seppo Lundstedt varoittelee seulomasta oireettomia miehiä, sillä kaikki eturauhassyövät eivät vaadi hoitoa eikä jokaista miestä olisi edes varaa hoitaa.

Jos aihepiiri kiinnostaa, niin eturauhasvaivoihin löytyy opastusta myös Miesklinikan sivuilta www.miesklinikka.com.

 

Kommentit (0)
09
Maa

Drakan lehti Eliakseen

Kaapelivalmistaja Drakan asiakaslehti Johdin siirtyy Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen toimitettavaksi. Ensimmäinen Eliaksen tekemä Johdin ilmestyy kesäkuussa. Johdin on suunnattu sähkö‐, energia‐ ja telealan ammattilaisille, ja se ilmestyy kaksi kertaa vuodessa.

– Viime vuonna teimme lukijatutkimuksen, jonka perusteella olemme uudistaneet lehteämme. Eliaksen kanssa kehitämme lehteä edelleen, ja tiimi on tosi innoissaan lähdössä tekemään raikasta ja lukijalähtöistä kokonaisuutta, sanoo päätoimittaja, viestintäpäällikkö Eeva Aunesluoma Drakalta.

Drakalla on Suomessa yli 90 vuoden kokemus kaapeleiden kehittämisestä ja valmistamisesta. Suomen Kaapelitehtaana ja Nokian Kaapelinakin tunnettu Draka NK Cables Oy on elävä osa suomalaisen elektroniikkateollisuuden historiaa.

Draka suunnittelee, valmistaa ja myy kaapeleita ja tarvikkeita energianjakelun, rakentamisen, tietoliikenteen ja muun teollisuuden käyttöön. Yhtiön hollantilainen emoyhtiö Draka Holding N.V. on yksi maailman suurimpia kaapelialan konserneja. Sillä on 68 tytäryhtiötä, jotka toimivat 30 maassa.

Lisätietoja:
Eeva Aunesluoma, Draka, puh. 010 566 3323
Outi Järvelä, Elias, puh. 040 577 1844

 

Kommentit (0)
09
Maa

Lisää numeroita!

”Ei tehrä tästä ny numeroo”, kuuluu Sinikka Nopolan tunnetuksi tekemä hämäläinen – ja miksei vähän yleissuomalainenkin – mentaliteetti. Mutta 19 kuukautta vanhan yrityksen on ihan pakko tehdä tekemisistään numeroa. Tässä muutama: 6 päivässä pääsimme uutisoimaan 3 hienosta asiakassuhteesta. Asiakkaista nuorin on 3 kuukauden ikäinen ja vanhin yli 90‐vuotias.

Kauppalehti omisti perjantaina Preve Oy:n startille kokonaisen uutisaukeaman. Ei ihme, sillä suuren lääkeyhtiön siirtyminen palveluliiketoimintaan on iso askel. Pitkäaikaissairauksien omahoidon tukeminen on myös yhteiskunnallisesti merkittävä avaus.

Lisäksi terveysvalmennukseen perustuvaa palvelukonseptia jalostetaan vientituotteeksi. Preven johtajan Mikko Vasaman mukaan keskusteluja on jo käyty Pohjoismaiden, Hollannin ja Sveitsin kanssa. Elias on ollut mukana Pfizerin uudessa aluevaltauksessa alusta asti. Nyt olemme päässeet suunnittelemaan yritysilmeen, ja työstämme parhaillaan Preven verkkosivuja.

KWH Pipen asiakkaat saivat tällä viikolla luettavakseen ensimmäisen Eliaksen toimittaman Putkessa‐lehden. KWH‐konserniin kuuluva KWH Pipe on maailman johtavia muovisten putkijärjestelmien valmistajia ja kehittäjiä. Vaasalainen monialayritys täyttää tänä vuonna 80 vuotta.

Vielä pidemmät juuret on kaapelivalmistaja Drakalla. Ensimmäinen Eliaksen toimittama Johdin-lehti ilmestyy kesäkuussa. Draka NK Cablesin yrityshistoriaa ovat nimet Suomen Kaapeli ja Nokian Kaapeli.

Draka on muuten jo kolmas Outin entinen asiakas, joka on seurannut häntä tänne Eliakseen.

 

Kommentit (2)
04
Maa

KWH Pipe lehtikumppaniksi

 

Oy KWH Pipe Ab on aloittanut yhteistyön Julkaisuosakeyhtiö Eliaksen kanssa. Ensimmäinen Eliaksen toimittama Putkessa-lehti ilmestyi maaliskuun alussa.

Putkessa ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja sen lukijoita ovat talo- ja yhdyskuntatekniikan ammattilaiset kuten urakoitsijat, rakentajat ja suunnittelijat. Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä KWH Pipe on julkaissut lehteä kymmenen vuotta.

– Asiakkaamme ja sidosryhmämme lukevat lehden tarkasti, ja joihinkin esimerkkeihin palataan vuosienkin päästä. Lehden roolia viestimenä korostetaan jatkossa entisestään. Yrityksemme pitkä historia tuo mukanaan paljon perinteitä, mutta samalla pitäisi pyrkiä myös uudistumaan. Uuden kumppanin kanssa uskomme löytävämme uusia ja raikkaita ideoita lehtemme kehittämiseen, sanoo päätoimittaja, KWH Pipe Suomen johtaja Juha Kainulainen.

Elias toimittaa myös kahdesti vuodessa ilmestyvän englanninkielisen Pipe World -lehden.

KWH Pipe on maailman johtavia muovisten putkijärjestelmien valmistajia ja kehittäjiä. Euroopassa, Kaakkois-Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa toimiva yhtiö valmistaa, markkinoi ja kehittää korkealuokkaisia muoviputkijärjestelmiä ja
tarjoaa palveluja talotekniikkaan, yhdyskuntatekniikkaan ja teollisuuden tarpeisiin.

Lisätietoja:
  • Juha Kainulainen, KWH Pipe, puh. (06) 326 5574
    Outi Järvelä, Elias, puh. 040 577 1844

 

Kommentit (0)